Sökning: "femwashing"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet femwashing.
1. Att vara eller inte vara feminist - Kan femwashing utgöra otillbörlig marknadsföring enligt marknadsföringslagen?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Genom den popularisering som skett av feminismen har ett skifte skett i den marknadsföring som riktar sig till kvinnor, främst gällande framställningen av kvinnor i reklam. Dessutom vill många företag idag framställa sig som feminister, antingen för att de faktiskt är det, eller för att de vill utnyttja dess positiva påföljder. LÄS MER
2. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER
3. "The Menstrual Cycle" : en semiotisk innehållsanalys av Deodocs reklamkampanj "The Menstrual Cycle" med Bianca Ingrosso
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : The following study investigates the Swedish intimate skincare brand Deodoc’s video-campaign “The Menstrual Cycle” featuring the Swedish influencer Bianca Ingrosso. The Menstrual Cycle was published on Deodoc’s instagram in March 2021. LÄS MER
4. The Perception of Femwashing - A qualitative study of how women perceive femwashing
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate SchoolSammanfattning : Women and men are commonly seen in advertising and are frequently used to exaggerate products and encourage consumption. Studies show that such advertisements could include sexual objectification, unrealistic stereotypes, and unrealistic views of specifically women. LÄS MER
5. Unga vuxnas attityd till femvertising och femwashing : En kvantitativ studie om feministiska budskap i marknadsföring
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Consumers and the society as a whole are increasingly demanding companies to take their social responsibility and work actively for gender equality. Companies have therefore begun to use feminist messages in their advertising, also known as femvertising. LÄS MER