Sökning: "femwashing"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet femwashing.

  1. 1. Att vara eller inte vara feminist - Kan femwashing utgöra otillbörlig marknadsföring enligt marknadsföringslagen?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Johanna Hansson; [2023]
    Nyckelord :Femwashing; Femvertising; Marknadsföringslagen; otillbörlig marknadsföring; vilseledande marknadsföring; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Genom den popularisering som skett av feminismen har ett skifte skett i den marknadsföring som riktar sig till kvinnor, främst gällande framställningen av kvinnor i reklam. Dessutom vill många företag idag framställa sig som feminister, antingen för att de faktiskt är det, eller för att de vill utnyttja dess positiva påföljder. LÄS MER

  2. 2. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  3. 3. "The Menstrual Cycle" : en semiotisk innehållsanalys av Deodocs reklamkampanj "The Menstrual Cycle" med Bianca Ingrosso

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Lydia Boudin Lindvall; Charlie-Rut Andersson; [2023]
    Nyckelord :Menstruation; femininity; popular feminism; commodity feminism; encoding decoding; femwashing; Social Sciences;

    Sammanfattning : The following study investigates the Swedish intimate skincare brand Deodoc’s video-campaign “The Menstrual Cycle” featuring the Swedish influencer Bianca Ingrosso. The Menstrual Cycle was published on Deodoc’s instagram in March 2021. LÄS MER

  4. 4. The Perception of Femwashing - A qualitative study of how women perceive femwashing

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Anna Haggren; Jennifer Larsson; Julia Wigerdt; [2022-08-04]
    Nyckelord :Femwashing; femvertising; authenticity; transparency; consistency; relatability; female empowerment; qualitative methodology;

    Sammanfattning : Women and men are commonly seen in advertising and are frequently used to exaggerate products and encourage consumption. Studies show that such advertisements could include sexual objectification, unrealistic stereotypes, and unrealistic views of specifically women. LÄS MER

  5. 5. Unga vuxnas attityd till femvertising och femwashing : En kvantitativ studie om feministiska budskap i marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emmelie Modin; Joline Olsson; [2022]
    Nyckelord :Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; advertising; attitude; social responsability; feminist messages; equality; women’s empowerment; Femvertising; femwashing; feminism; postfeminism; marknadsföring; attityd; socialt ansvar; feministiska budskap; jämställdhet; women’s empowerment;

    Sammanfattning : Consumers and the society as a whole are increasingly demanding companies to take their social responsibility and work actively for gender equality. Companies have therefore begun to use feminist messages in their advertising, also known as femvertising. LÄS MER