Sökning: "fenomenografi Larsson"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden fenomenografi Larsson.

  1. 1. Förskollärares arbete med dokumentation : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Simon Larsson; Felix Benzon; [2024]
    Nyckelord :Documentation; phenomenography; preschool; preschool teacher.; Dokumentation; fenomenografi; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : The study conducted aims to contribute knowledge about systematic quality work in preschools from the perspective of preschool teachers, with a particular focus on the phenomenon of documentation. A qualitative method employing nine semi-structured interviews supported by a flexible interview guide was utilized as the data collection method. LÄS MER

  2. 2. “Jag är ansvarig för utbildningen men alla är ansvariga i genomförandet av allt som jag planerat” - En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om sitt förtydligade ansvar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Meriam Nordin; Olivia Larsson; Sanna Agertz Weiss; [2023-10-19]
    Nyckelord :förskollärare; ansvar ; förskola; intervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur förskollärare uppfattar sitt förtydligade ansvar som framhävts sedan läroplan för förskolan reviderades år 2010. Frågeställningar som ligger till grund för studien är följande: 1. Vilka uppfattningar har förskollärare om deras förtydligade ansvar i förskolan? 2. LÄS MER

  3. 3. Idrott på schemat : En kvalitativ och kvantitativ studie om hur elever i årskurs 3 uppfattar ämnet idrott och hälsa i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Reuterstrand; Nalin Yesilgül; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; årskurs 3; uppfattning; egenvärde; investeringsvärde; fenomenografi; individuell konstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad elever i årskurs 3 uppfattar ämnet idrott och hälsas syfte att vara, egenvärde respektive investeringsvärde. Samt synliggöra om det finns ett samband mellan elevers egna fysiska aktiviteter utanför skolan kopplat till vad de uppfattar som idrottsämnets syfte. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattning av litteraturstudiets syfte och kanon i svenskämnet med fokus på skönlitteratur : En fenomenografisk studie med fokus på kanonfrågan i gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Josua Kalin; [2023]
    Nyckelord :Fenomenografi; kanon; gymnasieskola; svenska; skönlitteratur; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : I förarbetet till denna studie föreligger en tidigare litteraturstudie (Kalin, 2022) i vilken konstateras att viss litteraturdidaktisk forskning, däribland (Brink 1992), Persson (2007) och Dahl (2015) med sina läromedelstudier, och Helgasson (2012) med sin egen genomgång av litteraturdidaktisk forskning och debatt om kanonfrågan, alla drar en liknande slutsats – att det finns spår av en inofficiell kanon i svenskämnet. Därtill visar bland annat Larsson (2021) och Economou (2021) lärarnas inställning till en kanon i skolan genom sina studier. LÄS MER

  5. 5. ”Klart alla är delaktiga, fast vi gör olika” : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sin barnsyn och hur det påverkar delaktighet i den pedagogiska dokumentationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Corneteg Larsson; Rebecca Johansson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; Delaktighet; Barnsyn; Trygghet; Erfarenhet; Förskola; Förskollärare; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är baserad på en kvalitativ metod för att studera hur förskollärarna beskriver sin barnsyn och hur det kan påverka barnens delaktighet i den pedagogiska dokumentationen. För att samla in empirisk data har en grupp – och två parintervjuer använts som metod. LÄS MER