Sökning: "fenomenografi fördelar nackdelar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden fenomenografi fördelar nackdelar.

  1. 1. Textböcker i undervisningen av ämnet engelska : en kvalitativ studie om lärares subjektiva upplevelser av textböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Borck; Felicia Rönnefeldt; [2023]
    Nyckelord :Textböcker; lärares subjektiva upplevelser; undervisningsstrategier; undervisningsmaterial;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka lärares upplevelser av textböcker som används i undervisningen av ämnet engelska i grundskolans årskurser 4 – 6. De frågeställningar som studien ämnar besvara är: Vilka textböcker upplever lärare används i undervisningen av ämnet engelska i grundskolans årskurs 4–6? Hur upplever lärare att textböcker används i undervisningen av ämnet engelska? Vilka upplevelser har lärare av att använda textböcker i undervisningen av ämnet engelska? Vilka kompletterande undervisningsstrategier upplever lärare används för att möta eventuellt bristande innehåll i textböcker som används i undervisningen av ämnet engelska?  Studien är baserad på teorin fenomenologi och metoden fenomenografi. LÄS MER

  2. 2. Hur fungerar delat ledarskap i praktiken? - En kvalitativ analys av chefers uppfattningar av delat ledarskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Linnéa Nilsson; Julia Herlöfsson; [2021]
    Nyckelord :Delat ledarskap; Kommunikation; Chefer; Kvalitativ; Ledarperspektiv; Kön; För- respektive nackdelar; Fenomenografi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Forskning kring delat ledarskap är begränsad, men arbetssättet blir allt vanligare. I dagens föränderliga samhälle som medför höga krav på chefer har det resulterat i att fler och fler chefer väljer att dela på ledarskapet. LÄS MER

  3. 3. Upplevelser av flerspråkighet : En jämförelse av en- och flerspråkiga ungdomars upplevelser av för- och nackdelar med flerspråkighet i inlärningen i skolan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jennifer Berg Norqvist; [2020]
    Nyckelord :Upplevelse; fenomenografi; flerspråkighet; flerspråkiga; enspråkiga; inlärning; kognitiva effekter;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka upplevelser av flerspråkighet i inlärningen i skolan där en jämförelse görs mellan en- och flerspråkiga ungdomars upplevelser av för- och nackdelar. Fokus ligger på de flerspråkiga ungdomarnas upplevelser och vad upplevelserna beror på. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar om tidig undervisning i ämnet engelska

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Yasmin Khorram Manesh; [2019]
    Nyckelord :Tidig engelskundervisning; andraspråk; second language;

    Sammanfattning : Inledning Jag har valt att göra en studie i lärares uppfattningar om tidig undervisning i ämnet engelska. Min undersökning belyser fyra lärares uppfattningar om fördelar respektive nackdelar med en tidig start av undervisning i engelska. LÄS MER

  5. 5. Välkommen till oss! En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar om inskolning på förskola

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Lööf; Pamela Rosenlöf Rexhaj; Erika Pantzar; [2015]
    Nyckelord :Inskolning; förskola; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera förskollärares uppfattningar om inskolning i förskolan, attsynliggöra pedagogers förhållningssätt och tankar kring inskolning. Jag vill generera kunskap om hur pedagogerresonerar kring den typ av inskolningsmetod de har. LÄS MER