Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Barns uppfattningar om vattnets kretslopp : En fenomenografisk studie av ett boksamtal och målaraktivitet utifrån en bok om vattnets kretslopp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Wärm Brandin; Sandra Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Book talk; drawing activity; phenomenography; preschool children’s concep-tions; water cycle; Boksamtal; fenomenografi; förskolebarns uppfattningar; målaraktivitet; vattnets kretslopp;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskolebarns förståelse om helheten i vattnets kretslopp genom samtal utifrån en skönlitterär bok och efterföljande målaraktivitet. För att ta reda på detta användes deltagande observationer vid ett boksamtal och målaraktivitet. LÄS MER

  2. 2. ”HUR SKA JAG HANDSKAS MED DEN ELEVEN JAG HAR IDAG?” En fenomenografisk intervjustudie om elevassistenters och specialpedagogers uppfattningar om handledning för elevassistenter

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Natalie Hedvall; [2022-11-30]
    Nyckelord :handledning; elevassistent; specialpedagog; elever i behov av särskilt stöd; Det kommunikationsstödjande klassrummet; observationsverktyg; fenomenografi; variationsteori;

    Sammanfattning : Aim: The aim of the present study was to investigate how special educators and student assistants perceive supervision for student assistants and what they think about potentially using part 3 "Interactions" in the research-based observation tool "Communication Supporting Classrooms" in supervision. This was done by using a phenomenographic approach. LÄS MER

  3. 3. Elever i skrivsvårigheter En intervjustudie om speciallärares uppfattningar kring att identifiera och stödja elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Haraldsson; Jenny Sund; [2022-11-28]
    Nyckelord :skrivsvårigheter; skrivprocessen; identifiering; kognitiva förmågor;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka speciallärares uppfattningar gällande identifiering, stödjande arbete samt utvecklingsområden avseende elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6. Studien har utgått från sociokulturella teorin samt det relationella perspektivet. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares uppfattningar av vardagsteknik i undervisningen : En kvalitativ studie i förskolans kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Ståhl Krantz; Jane Ljunggren; [2020]
    Nyckelord :Everyday technology; technology; perception; didactic teaching; exploration; artefact; Vardagsteknik; teknik; uppfattning; didaktisk undervisning; utforskande; artefakt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar om och belysa deras didaktiska val i undervisningen av vardagsteknik samt hur de skapar utforskande lärsituationer i vardagsteknik. Syftet har konkretiserats till tre frågeställningar som ett hjälpmedel för att besvara studiens syfte som genomsyrar hela arbetet. LÄS MER

  5. 5. ”Man fyller det med mer information helt enkelt”: en fenomenografisk studie om studenters upplevelse av geologisk tid

    Master-uppsats, Lunds universitet/Geologiska institutionen

    Författare :Jennie Mari Lundqvist; [2020]
    Nyckelord :Geologisk tid; geovetenskaplig didaktik; geologisk tidsskala; gester; visualisering; SOLO; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Geologisk tid är inte bara ett tröskelbegrepp, det är en central del i hur vi erfar geovetenskapliga fenomen som utspelar sig på en rumtids-skala som sträcker sig från mikro (exempelvis molnbildning) till makro (exempelvis plattektonik). Om vi vill förstå geovetenskapliga fenomen måste vi gå från det konkreta till det ab-strakta, vi måste gå från att kunna se och ta på fenomen till att enbart kunna föreställa oss fenomen inne i våra hu-vuden. LÄS MER