Sökning: "fenomenografi variationsteori"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden fenomenografi variationsteori.

  1. 1. “Vad är ens dom här olika plupparna?” : En studie om elevers utvecklade förståelse kring en samhällsfråga med hjälp av ett plotdiagram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Caroline Johansson; Sandra Lustych; [2023]
    Nyckelord :Visuella modeller; kritiska aspekter; samhällsfrågor; plotdiagram; fenomenografi variationsteori;

    Sammanfattning :  I denna studie har elevers kunnande inom komplexa samhällsfrågor med hjälp av en visuell modell i form av ett plotdiagram undersökts. Studien undersökte även hur elevers resonemang i olika åldrar skiljer sig i frågan kring att föra kvalitativa resonemang. LÄS MER

  2. 2. ”HUR SKA JAG HANDSKAS MED DEN ELEVEN JAG HAR IDAG?” En fenomenografisk intervjustudie om elevassistenters och specialpedagogers uppfattningar om handledning för elevassistenter

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Natalie Hedvall; [2022-11-30]
    Nyckelord :handledning; elevassistent; specialpedagog; elever i behov av särskilt stöd; Det kommunikationsstödjande klassrummet; observationsverktyg; fenomenografi; variationsteori;

    Sammanfattning : Aim: The aim of the present study was to investigate how special educators and student assistants perceive supervision for student assistants and what they think about potentially using part 3 "Interactions" in the research-based observation tool "Communication Supporting Classrooms" in supervision. This was done by using a phenomenographic approach. LÄS MER

  3. 3. Hur mellanstadieelever lär sig samhällsekonomi utifrån ett flödesschema : Ett variationsteoretiskt perspektiv på lärande

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Fredrik Wahlberg; [2022]
    Nyckelord :fenomenografi; variationsteori; kritiska aspekter; visuella representationer; SO 4-6;

    Sammanfattning : Den här studien syftade till att få ökad förståelse för hur elever i årskurs fem kan utveckla kvalificerad förståelse om samhällsekonomins komplexa samband med hjälp av ett flödesschema. Studien fokuserade på vilka kritiska aspekter av det samhällsekonomiska systemet som eleverna tycktes urskilja i en lektion som fokuserade detta innehåll. LÄS MER

  4. 4. “Eftersom det är ett kretslopp så går allt runt ändå” - att visualisera det komplexa : En studie om elevers utvecklade förståelse om det samhällsekonomiska systemet med hjälp av en visuell modell

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Caroline Johansson; Sandra Lustych; [2022]
    Nyckelord :Visuella modeller; kritiska aspekter; möjliggörande element; samhällsekonomiska systemet; fenomenografi variationsteori;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur undervisning som är baserad på en visuell modell kan utformas för att möjliggöra för elever på mellanstadiet att utveckla en kvalificerad förståelse av det samhällsekonomiska systemet. För att ta reda på detta undersöktes vilka möjliggörande element i undervisningen som ledde till ett urskiljande av de kritiska aspekter som undervisningen fokuserade på. LÄS MER

  5. 5. Kolla modellen! : En studie om hur undervisning kan synliggöra kritiska aspekter av det parlamentariska systemet med hjälp av en visuell modell.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Caroline Bäuml; Hanna Carlander Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; visuella modeller; flödesschema; fenomenografi; variationsteori; kritiska aspekter; det parlamentariska systemet; demokrati;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att utveckla en fördjupad förståelse för hur undervisning kan utformas då man med hjälp av en visuell modell vill skapa förutsättningar för elever att föra kvalificerade resonemang om relationer mellan olika aktörer i det parlamentariska systemet. För att ta reda på detta undersöktes vilka möjliggörande element som tycks leda till att elever urskiljer kritiska aspekter av ett flödesschema av det parlamentariska systemet, samt vilka möjligheter och utmaningar som uppstår i samband med ett undervisningsupplägg baserat på en visuell modell, i detta fall i form av ett cirkulärt flödesschema av det parlamentariska systemet. LÄS MER