Sökning: "fenomenografisk analys C"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden fenomenografisk analys C.

  1. 1. Visualisering i matematikundervisningen : och dess påverkan på elevers matematikförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Catrin Ohlsson; Martina Matanovic; [2021]
    Nyckelord :abstrakt; konkret; laborativt material; matematikundervisning; visualisering;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Matanovic M., Ohlsson C (2021) Visualisering i matematikundervisningen och dess påverkan på elevers matematikförståelse. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Att utveckla en yrkesidentitet genom reflektion : - En studie om hur gymnasieelever på barn- och fritidsprogrammet reflekterar om genomförda aktiviteter i barngrupp och hur reflektionsprocessen kan stödjas i undervisningen.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Nyberg; [2020]
    Nyckelord :reflektion; gymnasial yrkesutbildning; yrkeskunnande; yrkesidentitet;

    Sammanfattning : Denna studie är yrkesdidaktisk och praktiknära med ett fenomenografiskt och variationsteoretiskt metodologiskt ramverk. I studien undersöks på vilka kvalitativt skilda sätt elva elever på barn- och fritidsprogrammet (gymnasieskola) erfar och hanterar reflektion om genomförda aktiviteter med en grupp barn. LÄS MER

  3. 3. Klipp-och-klistra eller referera vetenskapligt? : En undersökning om hur studenter refererar och vad som krävs för att utveckla detta kunnande.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Josefin Hellman; [2020]
    Nyckelord :referathantering; plagiering; akademiskt skrivande; språkverkstad;

    Sammanfattning : I denna praktiknära studie undersöks på vilka kvalitativt skilda sätt studenter i högre utbildning kan hantera referatet i skriftliga examinationer och vad de behöver urskilja för att utveckla detta kunnande. Utifrån en fenomenografisk och variationsteoretisk ansats intervjuades 13 studenter i anslutning till sin skrivprocess och såväl transkriptioner från intervjuerna som studenternas texter utgjorde underlag för analys. LÄS MER

  4. 4. Språkutvecklande arbete i den flerspråkiga förskolan : En fenomenografiskt inspirerad intervjustudie om villkor för andraspråksinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Josefina Lindeståhl; [2019]
    Nyckelord :multilingualism; preschool; special education; language development; Swedish as a second language; flerspråkighet; förskola; specialpedagog; språkutvecklande arbetssätt; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien utgör en analys och jämförelse mellan förskolechefers, specialpedagogers och förskollärares uppfattningar om vilka faktorer för ett språkutvecklande arbetssätt som är framgångsrika i den flerspråkiga förskolan. Ett särskilt fokus har lagts på didaktisk tillämpning av språkutvecklande arbetssätt. LÄS MER

  5. 5. Gör mig delaktig och hjälp mig lära. : Delaktighetens betydelse vid stomiträning för personers lärande - En fenomenografisk studie.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Elena Kolesnikova; Maria Lilja; [2015]
    Nyckelord :Patient participation; stoma training; phenomenografy; interview study; Patientdelaktighet; stomiträning; fenomenografi; intervjustudie;

    Sammanfattning : Tidigare studier visar att delaktighet är en förutsättning för lärande. Det finns olika sätt att främja delaktighet men mest framträdande är inverkan av personal och individuell anpassning. LÄS MER