Sökning: "fenomenografisk analys omvårdnad"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden fenomenografisk analys omvårdnad.

  1. 1. Ambulanspersonalens uppfattningar av språkbarriär : en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Benjamin Palm; Helena Lisborg; [2019]
    Nyckelord :Language barrier; Ambulance care; Perceptions; Phenomenography; Communication; Care; Prehospital Emergency Care; Språkbarriär; Ambulanssjukvård; Uppfattningar; Fenomenografi; Kommunikation; Omvårdnad; Prehospital akutsjukvård;

    Sammanfattning : Bakgrund:Ambulanssjukvård är ett område som blir allt mer avancerat. Prehospital akutsjukvård karakteriseras av snabb bedömning, beslutsfattande och utvärdering i både säkra och osäkra miljöer. Ett korrekt omhändertagandeav patientenförutsätter en fungerande kommunikation. LÄS MER

  2. 2. Specialistsjuksköterskans kompetens i den psykiatriska slutenvården : En viktig resurs som behöver mer utrymme

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Katarina Gustavsson; Frida Jonsson; [2016]
    Nyckelord :psychiatric nurse; competence; understanding; significance; psychiatric nursing; psychiatric inpatient care.; psykiatrisjuksköterska; specialistsjuksköterska; kompetens; uppfattning; betydelse; psykiatrisk omvårdnad; psykiatrisk slutenvård.;

    Sammanfattning : Bakgrund. Psykiatrisk slutenvård lider brist på kompetens och väl utnyttjade resurser för att möta patienternas komplexa behov. Specialistsjuksköterskor inom vårdformen sysslar huvudsakligen med grundläggande psykiatrisk omvårdnad. Deras breda kompetens underskattas och osynliggörs när slutenvården saknar omvårdnadsfokus. LÄS MER

  3. 3. Hälsofrämjande skola : elevers uppfattningar om delaktighet och inflytande i ett hälsofrämjande arbete

    Kandidat-uppsats, Institutionen för omvårdnad, hälsa och kultur

    Författare :Christine Lihv; Emma Salomonsson; [2009]
    Nyckelord :Hälsofrämjande skola; projekt; delaktighet; inflytande; empowerment; samverkan;

    Sammanfattning : Syfte: Vi har valt att studera hur elever uppfattar delaktighet och inflytande i ett hälsofrämjande arbete. För att belysa detta tydligare har vi valt att arbeta utifrån två frågeställningar:  På vilket sätt uppfattar elever att de är delaktiga i hälsofrämjande skola?  Hur uppfattar elever deras inflytande i hälsofrämjande skola? Metod: Vår studie bygger på kvalitativa intervjuer i form av fokusgrupper. LÄS MER