Sökning: "fenomenografisk ansats delaktighet"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden fenomenografisk ansats delaktighet.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om skogen som lärmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares olika uppfattningar om skogen som lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Wikström; Julia Strand; [2024]
    Nyckelord :Forest; gross motor skills; perceptions; phenomenography; preschool; Fenomografi; förskola; grovmotorik; skogen; uppfattningar;

    Sammanfattning : The study will be based on a qualitative method with a focus on describing seven preschool teachers' different perceptions of the forest as a learning environment for all age groups in preschool. Further in this work, we want to contribute knowledge about the forest's possibilities for gross motor development, learning and influence for all children in preschool. LÄS MER

  2. 2. Läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Oline Bekkos Melin; Maria Lind; [2024]
    Nyckelord :barnlitteratur; förskollärare; högläsning; läsmiljö; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser och erfarenheter av sitt arbete med läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan för att främja barns språkutveckling. För att söka svar på det har åtta förskollärare intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Petronella Jildenfors; Wilma Jansson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; förskollärare; uppfattningar; möjligheter; utmaningar; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar. Studien motiveras utifrån en brist på tidigare forskning om vilka uppfattningar förskollärare har till digitala verktyg i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Inkludering av barn i behov av särskilt stöd på fritidshemmet : En fenomenografisk studie av lärare i fritidshems uppfattningar om anpassningar för att främja inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Göran Lensson; [2023]
    Nyckelord :inkludering; anpassningar; lärare i fritidshem; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka hur lärare i fritidshem uppfattar anpassningar som de gör i sitt arbete för att främja inkludering av barn i behov av särskilt stöd. men också att undersöka vilka hinder och möjligheter de uppfattar i arbetet med inkludering. LÄS MER

  5. 5. Det finns ju jättemycket lärande utomhus, det är lite vad man som pedagog gör det till. : Förskollärares uppfattningar om delaktighet i uteleken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Lisa Ericson; Amalia Sjöholm; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar sin delaktighet i barns utevistelse, samt hur de beskriver betydelsen av leken utomhus. Studiens berörda frågeställningar är: Hur uppfattar förskollärare lärandet utomhus? Hur uppfattar förskollärare sitt deltagande i leken på utevistelsen? En kvalitativ metod har använts och studien utgår från en fenomenografisk ansats. LÄS MER