Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kan, bör eller ska stöd ges? : En fallstudie om tekniklärares upplevda förmåga att ge stöd till elever  inom vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Iyad Ibrahim; [2023]
    Nyckelord :avvikande; exkludering; diskursanalys; intervju; lärare; normalitet; stöd; teknik; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Denna studie avser synliggöra tekniklärares upplevda föreställningar kring stöd till elever som ej uppnår kursmålen i Teknik 1 inom vuxenutbildningen, vilket påverkar det stöd eleverna faktiskt erbjuds. Genom en fenomenografisk studie som omfattar intervjuer med fyra tekniklärare läggs grunden för att göra en kritisk diskursanalys i syfte att studera de språkliga strukturer som uppbär de diskurser lärarna är del av och upprätthåller. LÄS MER

  2. 2. Kursdeltagare både här och där! : En fenomenografisk fallstudie om uppfattningar och erfarenheter av synkron hybridundervisning inom högre utbildning

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Stefan Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Synkron hybridundervisning; distansundervisning; Blended Learning; Hybrid Learning.;

    Sammanfattning : Utbildning på högskole- och universitetsnivå har under åren 2020-2022 präglats av enorma påfrestningar, förändringar och restriktioner i spåren av den pandemi som drog över världen. Under våren 2020 behövde många lärare inom högre utbildning, över en natt, ställa om sin undervisning från campusbaserad undervisning till onlinebaserad distansundervisning och många studenter fick därmed också helt andra förutsättningar inom sina utbildningar. LÄS MER

  3. 3. En fenomenografisk studie om högstadielärares erfarenheter och upplevelser med användning av pronomenet hen i klassrumsinteraktion : en fallstudie

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Charbel Rafhael Aphram; [2021]
    Nyckelord :gender; they; non-binary; binary; tradition; education; kön; hen; icke-binär; binär; tradition; utbildning;

    Sammanfattning : This study aims to examine high school teachers experiences with non-binary students in different aspects of social and cultural factors. The use of the pronoun they will have a central role in terms of how teachers perceive its signification and function in everyday meetings with non-binary students. LÄS MER

  4. 4. Allt hänger ihop! : En fenomenografisk studie om lärares och elevers upplevelse av ett träningsprogram inom Simultaneous Learning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Ernst Erlanson; [2021]
    Nyckelord :Simultaneous Learning; Music-studio teaching; Phenomenography; Improvisation; Pro-active teaching; Simultaneous Learning; Enskild musikundervisning; Fenomenografi; Improvisation; Proaktiv undervisning; Musikundervisning; Instrumentalundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur ett träningsprogram baserat på metoden Simultaneous Learning upplevs av lärare och elever. I bakgrundskapitlet beskrivs metoden som är skapad av Paul Harris och hur den förändrats över tid. LÄS MER

  5. 5. Tillgängliga utbildningslokaler i förskolan En fenomenografisk fallstudie om hur kravet om tillgänglighet implementeras i samband med att en ny kommunal förskola byggs i Göteborgs Stad

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Bengtsson; Björk Josefin; [2020-03-02]
    Nyckelord :tillgänglighet; fysisk miljö; arkitektur; förskola;

    Sammanfattning : Det råder ingen tvekan om att den svenska förskolan styrs av en utbildningspolitisk vision om en skola för alla. Skollagen (SFS 2010:800), Läroplan för förskolan (2018:50) och UNICEF (2009) är alla styrdokument som befäster barns rättigheter till en tillgängligutbildning. LÄS MER