Sökning: "fenomenografiskt forskningsansats"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden fenomenografiskt forskningsansats.

  1. 1. "Jag ska kolla på slutet" : En studie om hur lågstadieelever uppfattar längdmätning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennie Persemo Carlsson; [2023]
    Nyckelord :längdmätning; uppfattningar; kritiska aspekter; standardiserad måttenhet; linjal;

    Sammanfattning : Mätning är en stor del av elevernas vardag och något som de möter varje dag. Det område inom mätning som eleverna i regel möter först i matematikundervisningen är längdmätning. Forskning visar att längdmätning är det område där eleverna visar svårigheter. LÄS MER

  2. 2. Metoder för läsförståelseutveckling : En kvalitativ undersökning om lärares uppfattningar om gynnsamma läsförståelsemetoder i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johanna Gilberg; Julia Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; metoder; didaktiska val; genrepedagogik; fenomenografiskt forskningsansats; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna undersökning studerar vilka uppfattningar lärare i årskurs 3 har kring vilka metoder som bidrar till att öka elevers läsförståelseförmåga. Undersökningen ämnar även till att undersöka vilka didaktiska val lärare gör för att utöva dessa metoder. LÄS MER

  3. 3. Begrepp inom elektromagnetism i fysikläromedel för årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sandi Bodenhall; [2022]
    Nyckelord :elektromagnetism; fysik; läromedelsstudier; årskurs 7-9; ämnesbegrepp;

    Sammanfattning : Studien är ett examensarbete i lärarutbildningen kopplat till fördjupningsämnet fysik. Läromedel spelar en stor roll i grundskolan när elever undervisas i fysik. Oerfarna lärare tillförlitar sig i högre grad till läromedel som då får en kvalitetssäkrande funktion. LÄS MER

  4. 4. Lärares hantering av Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd för läsning på höstterminen i årskurs 1 - En kvalitativ intervjustudie av sex lågstadielärares uppfattningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristiina Halonen; Anne Wallberg; [2020-06-23]
    Nyckelord :bedömningsstöd; läsförståelse; årskurs 1; ntervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syfte Kunskapskrav i läsförståelse för skolans årskurs 1 infördes år 2016. Sedan dess är lärarna ålagda att bedöma elevernas läsförmågor på höstterminen i årskurs 1 med Skolverkets obligatoriska bedömningsstöd. LÄS MER

  5. 5. Hur ser förskolläraren på sin roll i barns lek?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Carina Svantesson; Monica Sandin; [2012]
    Nyckelord :Förskollärare; barn; delaktighet; lek;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vårt intresse för att undersöka fenomenet förskollärarens deltagande i barns lek har sin grund i att vi kan se att förskollärare gör annat arbete när barnen har sin egen lek. Vi vill få en inblick i hur förskollärare ser på sin roll i barns lek, samt vad olika forskare anser. LÄS MER