Sökning: "fenomenologi intervju"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden fenomenologi intervju.

  1. 1. Dansa som en mask och hoppa som en groda : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar av naturvetenskap i förskolan ur ett fenomenologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Clara Ekman; Karin Sivertsson; [2023]
    Nyckelord :förskola; fenomenologi; naturvetenskap; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i förskollärares naturvetenskapsundervisning. Syftet med studien var att undersöka vad förskollärarna ansåg sig ha för kunskaper samt hur dem tillämpade kunskaperna i praktiken. LÄS MER

  2. 2. "Man känner att man verkligen lyckas fånga dom" : En lärares uppfattningar om och användning av kunskapsreproducerande och kunskapsutforskande samtal

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabelle Åstrand; Michelle Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Talk; IRE; IRF; presentational talk; exploratory talk; exploring talk; primary school; elementary school; primary school teacher; pupil; closed questions; open questions; Samtal; IRE; IRF; kunskapsreproducerande samtal; kunskapsutforskande samtal; lågstadiet; grundskola; lågstadielärare; elev; slutna frågor; öppna frågor;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att ge djupgående kunskap om en lågstadieläraresuppfattningar om och användning av kunskapsreproducerande och kunskapsutforskande samtal i svenskundervisning. Studien har en teoretisk utgångspunkt i fenomenologi och är utformad som en fallstudie med tre klassrumsobservationer i årskurs 1 och en uppföljande intervju med klassläraren. LÄS MER

  3. 3. Vi ska göra omsorg, men vad är omsorg? : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers uppfattning kring omsorg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Aurora Hellström Orlov; Niklas Springe; [2023]
    Nyckelord :Omsorg; förskollärare; fenomenologi; närhet; relation; trygghet; förskola; intervju;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare tolkar begreppet omsorg, både som förstått begrepp samt utifrån deras egen praktik. Forskningsfrågorna som ligger till grund för studien är: Hur uppfattas begreppet omsorg av förskollärare? Hur tänker förskollärare kring omsorgen i deras egen praktik? Hur tänker förskollärare kring omsorgens plats i förskolan? Studien är kvalitativ, och med åtta semistrukturerade intervjuer ämnar den besvara samtliga forskningsfrågor. LÄS MER

  4. 4. Lärares upplevelser av anpassningar i SO-undervisningen i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Rasovic; Johanna Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Anpassningar; deprofessionalisering; fenomenologi; geografi; heterogenitet; historia; lågstadiet; lärares upplevelser; professionalisering; profession; religion; samhällskunskap; semi-strukturerad intervju; SO; åk 1-3.;

    Sammanfattning : Denna studie omfattar dels hur lärare beskriver sitt arbete med elevanpassningar i SO- undervisningen, men även hur lärare upplever arbetet med elevanpassningarna. Syftet är att visa hur lärare kan arbeta för att anpassa sin SO-undervisning utifrån ett heterogent klassrum men också att visa hur lärare känner inför detta uppdrag och hur förändringar i läraryrket kan ha påverkat dessa känslor. LÄS MER

  5. 5. Musik och språkutveckling : En fenomenologisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mimmi Pamp; Marita Iga; [2022]
    Nyckelord :Barn; fenomenografi; fenomenologi; förskola; förskollärare; musik; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka och analysera hur förskollärare uppfattar musik som ett medel för språkutveckling. Deras synsätt kring musik och språkutveckling har intresserat oss båda då vi upplevt att förskollärare ser olika kring ämnet. LÄS MER