Sökning: "fenomenologi med hermeneutik"
Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden fenomenologi med hermeneutik.
1. Sju sammanfogade horisonter om arbete med barn som far illa : En intervjustudie om förskolepersonals upplevelser
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur väl rustade förskolepersonal känner sig i arbetet med barn som far illa, deras upplevelser av tillgängliga verktyg för detta arbete samt vad de efterfrågar för stöd. Kvalitativa intervjuer har genomförts med sju respondenter och analyserats utifrån ett fenomenologiskt-hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER
2. "Digitalisering för digitaliseringens skull" : Lärares attityder till svenska skolans digitalisering
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Samhället i allmänhet och skolan i synnerhet har under ett antal år genomgått en paradigmskiftande digitaliseringsprocess. Sveriges regering har gett Skolverket i uppdrag att överse skolans digitalisering, men det slutgiltiga ansvaret landar på de enskilda användarna, d.v.s. LÄS MER
3. Läsförståelse av tryckt och digital text : ”Ja, det är lite trial and error först”
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet är att undersöka mellanstadielärares syn på användningen av digitala och tryckta texter i undervisningen av läsförståelse. Studiens teoretiska ramverk utgår från det sociokulturella perspektivet och konstruktivismen. LÄS MER
4. Molnen över Metapontion av Eyvind Johnson : - om att bearbeta och gestalta minnen -
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Eyvind Johnson publicerade romanen Molnen över Metapontion 1957. Romanen är en komposition av sammanvävda berättelser, där minnen och erfarenheter från olika tider - Antiken och 1900-talet - försöker gestalta vad det innebär att vara människa. LÄS MER
5. PEDAGOGISKT LEDARSKAP I FÖRSKOLEKLASSEN
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka och beskriva hur verksamma rektorer arbetar med pedagogiskt ledarskap inom förskoleklassverksamhet. Teori: Studien tar uppolika ledarskapsteorier inspirerad av Lewin, från olika böcker som Maltén (1995) och Stensmo (2008). LÄS MER