Sökning: "fenomenologi samhällsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden fenomenologi samhällsvetenskap.

  1. 1. Hur specialpedagogens professionella jurisdiktion gestaltas i arbetet med garantin för tidiga insatser : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Clefberg Brauer; Joakim Brauer; [2021]
    Nyckelord :Professionell jurisdiktion; fenomenologi; specialpedagogens roll; skolutveckling; garantin för tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra med kunskaper om hur specialpedagogens professionella jurisdiktion gestaltas i arbetet med garantin för tidiga insatser.Den 1:a juli 2019 gjordes en ändring i skollagen, i och med införandet av garantin för tidiga insatser, där specialpedagogisk kompetens nämns. LÄS MER

  2. 2. Inskolning : En kvalitativ studie om förskollärarnas erfarenheter och deras upplevelser kring barnens förstatid i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alma Bajric; [2021]
    Nyckelord :Inskolning; trygghet; anknytning; barnets behov; föräldrasamverkan; erfarenhets baserad kunskap; multikulturell; fenomenologi.;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan står det att ”Förskolan ska erbjuda barnen en trygg omsorg och har enviktig roll för att bidra till att grundlägga barnens trygghet och självkänsla” (Skolverket, 2018,s. 10). LÄS MER

  3. 3. Synen på medarbetarskap : En studie av medarbetare och skolledares syn på medarbetarskap inom den kommunala gymnasieskolan.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Karin Lindblom; Jessica Lindgren Meng; [2020]
    Nyckelord :coworkership; empowerment; employeeship; employee attitudes employee responsibility; employee theory; followership.; medarbetare; medarbetarskap; medarbetaransvar; hermeneutik; fenomenologi.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra och utveckla kunskap om medarbetarskap inom den kommunala gymnasieskolan. I förlängningen ämnar vi dessutom få en djupare förståelse för innebörden av medarbetarskap i gymnasieskolan ur både ett medarbetar- och ett ledarskapsperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Ibland måste jag själv påminna lärarna att jag har dyslexi : En fenomenologisk studie om hur gymnasieelever med dyslexi upplever sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jens Eriksson; Charlotta Flyckt; [2019]
    Nyckelord :Dyslexi; fenomenologi; upplevelse; undervisning; tillgänglig lärmiljö.;

    Sammanfattning : Utbildning är både en demokratisk och ekonomisk rättighet som påverkar hela livet, även efter avslutad skolgång. En stor andel elever med funktionsnedsättning väljer att studera på gymnasiet men långt färre utbildar sig på eftergymnasial nivå. LÄS MER

  5. 5. Framgångsfaktorer i undervisningspraktiken : Elevers, specialpedagog och speciallärares upplevelser av framgångsrikt stöd för elever på högstadiet som befinner sig i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Åkerberg; [2018]
    Nyckelord :Success factors; phenomenology; reading and writing difficulties; dyslexia; pupils experiences; special educators experiences; special needs teachers experiences; elementary school; high school; support; methods; teaching; tools; strategies; motivation; self-determination; important people; framgångsfaktorer; läs- och skrivsvårigheter; fenomenologi; elevers upplevelser; specialpedagogs upplevelser; speciallärares upplevelser; dyslexi; grundskola; högstadium; stöd; metoder; undervisning; verktyg; strategier; motivation; självbestämmande; betydelsefulla personer;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att bidra med förståelse gällande vad elever på högstadiet med verifierade läs- och skrivsvårigheter, samt specialpedagoger och speciallärare, vilka är verksamma i samma årskurser, upplever vara framgångsfaktorer i undervisningspraktiken. Undersökningen utgår från en fenomenologisk teori och metod, vilket innebär att det är elevers, specialpedagogs och speciallärares upplevelser av fenomenet framgångsfaktorer som fokuseras. LÄS MER