Sökning: "fenomenologi test"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden fenomenologi test.

  1. 1. Mönsterspråk för löparvänlig stad : ett första steg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Zara Moberg; [2019]
    Nyckelord :kreativ metod; analys genom syntes; fenomenologi; landskapsarkitektur; stadsplanering; löpning;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att skapa ett mönsterspråk för löparvänlig stad och därigenom ge exempel på användning av mönsterspråk som format för att beskriva upplevelse av landskap. Hur vi vistas i landskap avgör hur vi upplever landskap. LÄS MER

  2. 2. Differensen : Gymnasielärares syn på och användning av nationella prov som betygsunderlag i svenskämnet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hansen Jonathan; [2017]
    Nyckelord :Swedish; upper secondary school; national test; grading; equivalence; phenomenology; svenska; gymnasiet; nationella prov; betyg; likvärdighet; fenomenologi;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to greater knowledge of the basis on which teachers award grades and how they view the national test. Five upper secondary school teachers of Swedish were asked in semi-structured interviews to say what significance they ascribe to the national test in general, what reasons they can see to explain why the course grade differs from the test grade, how they reasoned when they awarded a course grade that differed from the grade on the national test, and how they view a strengthened and clearer relationship between national tests and course grades in order to increase equivalence in Swedish schools. LÄS MER

  3. 3. Friskvårdssatsning på arbetsplatsen : En studie kring hälsotester samt införandet av träning på arbetstid

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för hälsa, kultur och pedagogik

    Författare :Amanda Björk; Frida Axelsson; [2015]
    Nyckelord :Health promotion intervention; preventive healthcare; learning; change; workplace; phenomenography; IPA; Hälsofrämjande insats; friskvård; lärande; förändring; arbetsplats; fenomenologi; IPA;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie var att undersöka om en hälsosatsning i form av hälsosamtal, konditionstest samt friskvårdstimme har skapat något lärande bland deltagarna och om så var fallet vilken lärdom. Ett samarbete skapades tillsammans med en stadsdel i Göteborgs stad, där hälsosatsningen implementerades på arbetsplatser inom måltidservice. LÄS MER

  4. 4. Bortom graven : En rumslig studie av Tjustbygdens rösen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Emelie Svenman; [2014]
    Nyckelord :Bronze Age; cairns; GIS; graves; landscape archaeology; phenomenology; rituals; Sweden; Tjust; viewshed; visiblitiy; bronsålder; fenomenologi; GIS; gravar; landskap; landskapsarkeologi; rösen; viewshed; visiblitet;

    Sammanfattning : Bronze Age cairns have been interpreted as everything from navigation marks to marking liminal places in the landscape. It has also been stated that the main purpose of their location is to be visible. This is something that has been taken for granted. The main problem is the cairns have been considered as a homogenous monument. LÄS MER

  5. 5. Berättare, råttfångare och deras praktiska kunskap

    Magister-uppsats, Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Göran Hemberg; [2013]
    Nyckelord :authenticity; frame analysis; memory; narrative; phenomenology; practical knowledge; storyrealm; storytelling; taleworld; autenticitet; berättande; berättarrum; berättelsens värld; fenomenologi; minne; narrativ; praktisk kunskap; storytelling;

    Sammanfattning : I den här essän söker jag svar på följande frågor: Vad gör egentligen en berättare? Närmare bestämt: vad utmärker professionellt, muntligt berättande jämfört med det publika berättande som författare och skådespelare ägnar sig åt? Vad är det som just en muntlig berättare kan? Jag använder forskning som studerat förutsättningarna för dessa yrken – särskilt hur berättelser konstrueras och berättande går till – och tillämpar studierna på ett konkret fall: mina egna erfarenheter av att förbereda och framföra sägnen om Råttfångaren från Hameln vid Ljungby berättarfestival 2012. Det jag då gjorde och hur jag såg på det efteråt, jämförs med fiktiva berättares verksamhet i Mario Vargas Llosas roman El Hablador och Ursula K. LÄS MER