Sökning: "fenomenologi upplevelse"
Visar resultat 1 - 5 av 174 uppsatser innehållade orden fenomenologi upplevelse.
1. ”Jag är också människa, jag är också här” Psykologers upplevelse av autenticitet i terapi.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Terapeutfaktorer är ett viktigt område inom modern psykoterapiforskning. På senare år har även autenticitet blivit ett mer uppmärksammat område inom psykologisk forskning. Mot bakgrund av detta ville vi fördjupa förståelsen för, och ge rika beskrivningar av, psykologers upplevelse av autenticitet i terapi. LÄS MER
2. Modus Operandi : En undersökning om gymnasieelevers upplevelse av och förhållande till kyrkotonarter.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Detta självständiga arbete vill få kunskap om hur gymnasieelever på estetiska programmet upplever och förstår kyrkotonarter, genom fenomenologiskt tolkade intervjuer med gymnasieelever samt en fenomenologiskt inspirerad undervisningsmetod. Resultaten av intervjusvaren skulle kunna tolkas som att elevernas upplevda förståelse av kyrkotonarter nyanseras av ett fokus på den egna upplevelsen av kyrkotonarter som ett komplement till den musikteoretiska förståelsen. LÄS MER
3. Mening & Oordning ur en Slaskdiagnos En Antropologisk studie av Fibromyalgi och Upplevelser av Lidande och Lindring
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : Detta examensarbete studerar människors upplevelse av fibromyalgi: ett kroniskt sjukdomsoch smärttillstånd som biomedicinen inte egentligen har något nuvarande tillvägagångssätt för att hantera. Syftet är därför att undersöka hur dessa människor i en svensk kontext upplever och hanterar sin diagnos, lidande och lindring. LÄS MER
4. De ”betyger” ingenting. En intervjustudie kring några elevers förståelse och upplevelse av betyg i gymnasiesärskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Bakgrund och problem Betyg och betygssättning i särskolan har visat sig vara motsägelsefullt. Betygsystemet i särskolan är på ytan likadant som övriga skolans men är modifierat på flera punkter. Det leder till flera problem kring dess användande och användbarhet. LÄS MER
5. Att (re)orientera sig i yrkeslivet : En studie av kompetensutvecklingens roll i förskollärares yrkesliv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Förskolan som institution har förändrats mycket, i takt med många förändringar i samhället. Skolinspektionen konstaterade kvalitetsbrister i förskolan och beskrev kompetensutveckling som en problemlösare. LÄS MER