Sökning: "fettaktivism"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet fettaktivism.

  1. 1. THE GUYS WHO DON’T FIT IN THE BOX - En kvalitativ studie om hur icke-vita personer framställs på kroppsaktivistiska konton på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Husam Katileh; [2021-07-01]
    Nyckelord :Kroppsaktivism; fettaktivism; digital aktivism; marginaliserade grupper; sociala medier; Instagram;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur kroppsaktivistiska rörelser representerar icke-vita personer på Instagram, och ifall detta utmanar de dominanta maktstrukturerna eller inte Teori: Intersektionalitet, kritisk diskursanalys Metod: Kvalitativ innehållsanalys Material: Inlägg på Instagram från fyra olika kroppsaktivistiska konton Resultat: Resultatet visar att icke-vita personer ofta framställs som ett koncept eller ett objekt som representerar något annat. I några fall framställs de som individer och då läggs fokuset på deras individuella berättelser som speglar den marginaliseringen och det förtrycket de utsätts för. LÄS MER

  2. 2. RÄTTEN ATT FÅ TA PLATS - En kvalitativ intervjustudie om svenska kroppsaktivisters syn på kroppsaktivism

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Irena Music; [2020-09-18]
    Nyckelord :Kroppsaktivism; fettaktivism; digital aktivism; sociala medier; Instagram; intervju;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur de som är aktiva inom kroppsaktivismen själva uppfattar rörelsen, vad de har för erfarenheter av den, samt hur de använder medier för att bedriva den. Teori: Participatory culture, digital aktivism, digital feminism, counterpublics Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer Material: Intervjuer med fem personer aktiva inom kroppsaktivismen Resultat: Resultatet visade att det saknas samstämmighet kring vad begreppen kroppsaktivism respektive fettaktivism innebär och hur de bör användas. LÄS MER

  3. 3. Tjock och manlig - En semiotisk bildanalys av manliga fettaktivisters innehåll på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ebba Thorolvsen; Henric Wallin; [2020-02-03]
    Nyckelord :Fettaktivism; manlig kroppsaktivism; Instagram; sociala medier; semiotik; semiotisk bildanalys; kompositionell tolkning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur män uttrycker fettaktivism genom bilder på Instagram. Teori: Hegemonisk maskulinitet, visuell kultur Metod: Semiotisk bildanalys, kompositionell tolkning Material: Profiler och bilder på Instagram från 7 manliga fettaktivister. Inläggen är publicerade 2019. LÄS MER

  4. 4. ”WATCH ME DO THIS” - En multimodal kritisk diskursanalys av svenska kroppsaktivisters innehåll och uttryck på det sociala mediet Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sofia Rönnkvist; Amelie Svenstedt; [2018-09-12]
    Nyckelord :Sociala medier; Fettaktivism; Kroppsaktivism; Instagram; Multimodal kritisk diskursanalys; Semiotik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att kartlägga och undersöka hur svenska kroppsaktivister uttrycker och gestaltar sin aktivism i det sociala mediet Instagram, utifrån ett kritiskt perspektiv. Teori: Multimodal kritisk diskursanalys, Socialsemiotik Metod: Kvalitativ innehållsanalys Material: Profiler och inlägg på Instagram för sex unga, kvinnliga kroppsaktivister i Sverige. LÄS MER

  5. 5. ”DET ÄR ALDRIG NÅGON SOM BACKAR OCH LYSSNAR PÅ TJOCKA PERSONER” En kvalitativ intervjustudie om kroppsaktivisters digitala aktivism

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Erika Eklund; [2018-02-12]
    Nyckelord :Sociala medier; Fettaktivism; Kroppsaktivism; Instagram; Nya former för organisering; Feministisk onlineaktivism; Counterpublics;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet med inriktning PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2017 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 45 Antal ord: 17 564 Syfte: Studien syftar till att undersöka hur fettaktivister upplever, samt vad de har för erfarenheter av, organisering inom ramen för deras fettaktivism på sociala medier. Teori: Muted Group Theory, Counterpublics, Nya former för organisering, Representation, Former av fettaktivism Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer Material: Tre kvalitativa samtalsintervjuer med aktiva fettaktivister i skilda åldrar och med skilda års erfarenhet av fettaktiviströrelsen Resultat: Studiens resultat visar att den enbart är en av de tre respondenterna som har erfarenhet av organisering inom ramen för hennes fettaktivism. LÄS MER