Sökning: "fightingspel"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet fightingspel.

  1. 1. FINISH HEN! : En kvalitativ semiotisk analys av Mortal Kombats genusporträttering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Casper Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Gender; Fighting game; Mortal Kombat; Representation; Visual design; Stereotypes; Femininity; Masculinity; Genus; Fightingspel; Mortal Kombat; Representation; Visuell design; Stereotyper; Femininitet; Maskulinitet;

    Sammanfattning : Denna analys undersöker representationen av genus i en våldsam spelkontext i fightingspel-serien Mortal Kombat, med fokus på spel 9, 10 och 11. Genom en semiotisk bildanalys med fokus på utvalda karaktärers visuella design och förändring framkommer teman i deras relation med genus. LÄS MER

  2. 2. Improving Input Prediction in Online Fighting Games

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Anton Ehlert; [2021]
    Nyckelord :Fighting games; sequence prediction; machine learning; speculative execution; Fightingspel; sekvensförutsägelse; maskininlärning; spekulativ exekvering;

    Sammanfattning : Many online fighting games use rollback netcode in order to compensate for network delay. Rollback netcode allows players to experience the game as having reduced delay. A drawback of this is that players will sometimes see the game quickly ”jump” to a different state to adjust for the the remote player’s actions. LÄS MER

  3. 3. Karaktärsuppfattning inom fightingspels genren

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Bakari Suhonen Camara; [2018]
    Nyckelord :Stereotyp; animation; fightingspel; karaktärsmodell;

    Sammanfattning : Studien i denna rapport har fokus på hur animerade karaktärer uppfattas av betraktare endast baserat på karaktärernas rörelser och om man kan skapa ett rörelse-schema för en bakgrundstereotyp för ett fightingspel, som passar lika bra till en manlig som kvinnlig karaktärsmodell.En kvalitativ intervju hölls där en grupp av studenter fick titta på en samling av karaktärs-animationer och förklara hur de uppfattade karaktärerna, endast utav rörelserna. LÄS MER

  4. 4. Slåss som en tjej : Hur man kan visualisera icke könsnormativa karaktärer till fightingspel enligt principerna för god informationsdesign

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Ingela Hallberg; [2015]
    Nyckelord :informationsdesign; informativ; illustration; könsstereotyper; spel;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att försöka besvara hur en specifik karaktär till ett spel kan utformas på ett sä̈tt som undviker könsstereotypa konventioner, utan i stä̈llet placera större vikt vid karaktärens kommunikativa aspekter såsom dess fighting-egenskaper och funktionalitet i spelet. Detta för att bidra till att öka förståelsen för hur kvinnliga spelare upplever karaktärer inom fightingspel samt vad som påverkar deras val av karaktär i spelsammanhang. LÄS MER

  5. 5. Kunskap och mindreading inom fightingspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Daniel Axelsson; [2014]
    Nyckelord :Dataspel; Fightingspel; Yomi; Mindreading; Kunskap;

    Sammanfattning : Denna rapport handlar om hur spelare kommer fram till beslut i fightingspel: om de använder kunskap eller om de förutser vad motståndaren ska göra. Bakgrunden behandlar termen ”mindreading” och vad fightingspel är samt vilka skickligheter som används i fightingspel. LÄS MER