Sökning: "figures de style"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden figures de style.

  1. 1. Tänka och lära om litteratur : En studie av litteratursamtal i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Magnus Larsson; [2022]
    Nyckelord :Teaching; literature; literature discussion; sociocultural theory; interaction; language use; literary analysis; Didaktik; litteraturdidaktik; litteraturundervisning; sociokulturell teori; litteratursamtal; interaktion; språkligt användande; tolkning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utveckla kunskap om undervisning och lärande av skönlitterär tolkning genom litteratursamtal i gymnasieskolan. Litteratursamtal har observerats och analyserats utifrån litteraturteoretiska antaganden och sociokulturella perspektiv på lärande. LÄS MER

  2. 2. The Dispersal of Gold : Material and Figural Traits of the Gold Foil Figures from Västra Vång

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Arkeologi

    Författare :Axel Löfving; [2020]
    Nyckelord :Gold Foil Figures; Guldgubbar; Västra Vång; Blekinge; Scandinavian Late Iron Age; Vendel Period; Animal Style Ornamentation; Precious Metal Crafts Gold ; Metalworking sites; Figural Art; Chaîne Opératoire; Neomaterialism; Deleuze; Guattari; Worringer;

    Sammanfattning : Gold Foil Figures or guldgubbar (henceforth GFFs) are precious metal artefacts from the Scandinavian Late Iron Age. This master's essay offers a new approach to GFFs. LÄS MER

  3. 3. Uppbyggandet av förtroende i kriskommunikation : En retorisk analys av Stefan Löfvens och Boris Johnsons tal under Covid-19 pandemin 2020

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elise Diana Svensson Elhorr; [2020]
    Nyckelord :Stefan Löfven; Boris Johnson; rhetoric; trust; Covid-19; Corona; speech to the nation; political communication; crisis communication; rhetorical analysis; rhetorical situation; Sweden; United Kingdom; UK; Stefan Löfven; Boris Johnson; retorik; förtroende; Covid-19; Corona; tal till nationen; politisk kommunikation; kriskommunikation; retorisk analys; retorisk situation; Sverige; Storbritannien;

    Sammanfattning : Syftet med denna fallstudie är att visa på en ökad förståelse kring regeringschefers förmåga att skapa förtroende sin kriskommunikation. Uppsatsen undersöker de tal till nationen som hölls av Sveriges statsminister Stefan Löfven och Storbritanniens premiärminister Boris Johnson vid Covid-19 pandemin under våren och hösten 2020. LÄS MER

  4. 4. Les sensations sensorielles qu’évoquent les vins - pénibles à exprimer et encore plus à traduire ? : À propos de la richesse des couleurs et des arômes du roi bordelais et de ses confrères.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Kerstin Svanberg; [2019]
    Nyckelord :Sensory sensations; translation; style figures; adjectives; informative text; wine; grape variety.; Sensations sensorielles; traduction; figures de style; adjectifs; texte informatif; vin; cépage.;

    Sammanfattning : The present study is based on a translation of a text about wine and wine-making, from French to Swedish. The purpose has been to identify and find solutions for the challenges that can arise in the translation of a text containing numerous descriptions of sensory sensations, i.e. tastes, smells, appearance and touch, in the field of wine. LÄS MER

  5. 5. Men inte till vilket pris som helst! : En kritisk retorikanalys av Hennes & Mauritz externa miljökommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sarah Sjöö; [2018]
    Nyckelord :External Environmental Communication; Profiling; Visual Communication; Rhetoric; Critical Rhetorical Analysis; Extern Miljökommunikation; Profilering; Visuell Kommunikation; Retorik; Kritisk Retorikanalys;

    Sammanfattning : Hållbarhet och miljökommunikation har allt mer kommit att bli en viktig del av marknadsföring, profilering och varumärkesbygge hos företag. Det blir en paradox då företag ska kommunicera hållbarhet och samtidigt vara lönsamma i dagens konsumtionssamhälle. LÄS MER