Sökning: "fiktion"
Visar resultat 21 - 25 av 227 uppsatser innehållade ordet fiktion.
21. Hysteresis fakta eller fiktion - en studie om arbetslöshet i Sverige
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistikSammanfattning : Hysteresis is an often discussed phenomenon in the field of labor economics. Hysteresis is theoretically defined as a temporary decline in labor demand, which lingers and creates a permanent higher rate of unemployment. LÄS MER
22. “The Fundamental Values Are an Approach – Not Something you Teach Strictly” : A Qualitative Study of How Upper Secondary Teachers Use Fiction in Relation to the Fundamental Values in the EFL Classroom
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The aim of this study is to investigate how and why Swedish upper secondary school teachers use fiction in relation to the fundamental values in the EFL classroom. Using fiction as pedagogical material is an advantageous method when raising topics related to the fundamental values, which include topics such as democracy, equality, and gender awareness. LÄS MER
23. Äkta fiktion : Om självframställning och förhållandet mellan verklighet och fiktion i svensk gangsterrap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
24. I en tid av mockumentalitet : ontologisk otydlighet i P3 Serie
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Idag finns det allt fler tv-serier och filmer som rör sig i gränslandet mellan dokumentär (berätta sanningsenlig fakta) och fiktion (påhittat drama). Det innebär att det är upp till publiken att avgöra vad som är sant och vad som är påhittat. LÄS MER
25. I glappet mellan teori och praktik : En studie av relationen mellan bokrecensionsmallar för årskurs F-3 och litteraturdidaktisk forskning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : I undersökningen Lära lärare läsa konstaterar Maria Ulfgard, forskare inom litteraturdidaktik, att bokrecensionen som receptionsform för skönlitteratur är särskilt vanlig i årskurs F-3, men att den trots sin popularitet tycks existera i ett glapp mellan teori och praktik. Mot bakgrund av detta samt det faktum att de låga resultaten i PISA-undersökningen 2012 medförde åtgärder för att stärka läsningen inom skolan anser jag att det är särskilt intressant att studera hur relationen mellan litteraturdidaktisk forskning och bokrecensionens praktik i årskurs F-3 sett ut från 2010 och framåt. LÄS MER