Sökning: "fiktionalisering"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet fiktionalisering.
1. Mellan frusna minnen och upplevt liv : Att göra kulturarv på herrgårdsmuseet Huseby bruk
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Uppsatsen skrivs inom det tvärvetenskapliga forskningsfältet kulturarvsstudier. Med utgångspunkt i ett herrgårdsmuseum i Sverige utforskar uppsatsen, genom den verksamhet som bedrivs där idag, kulturarv som bestående av flera processer i samverkan. LÄS MER
2. Knutby och Kristi brud : en diskursanalys av den kvinnliga brottslingen Kristi brud i tv-serien Knutby
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Felicia Samuelsson, Vanna Andersson: ”Knutby och Kristi brud, en diskursanalys av den kvinnliga brottslingen Kristi brud i tv-serien Knutby”. Lunds Universitet: Inst. för kommunikation och medier, b-uppsats, vårtermin, 2022. LÄS MER
3. En spegling av verkligheten: en tvärvetenskaplig studie av film i kulturhistoriska utställningar
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : The aim of this master’s thesis, as suggested by the title, is to study the usage of film in cultural history exhibitions. The subject arouse from queries such as: why are films so often included in cultural history exhibitions? And what do the films provide the visitors with? The thesis sees a distinct difference between the use of film in cultural history museums and the use of film in art museums or galleries. LÄS MER
4. Turistiskt kulturutövande – en studie om autentiska kulturarvs fiktiva kontexter i Skara och Skottland.
Magister-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskningSammanfattning : Turistiskt kulturutövande – en studie om autentiska kulturarv fiktiva kontexter i Skara och Skottland, är en magisteruppsats som studerar ett fenomen kallat för ”fiktiva kulturarv”. Två fallstudier, ”Arnfenomenet” och ”Da Vinci- effekten”, analyseras utifrån uppkomst, kulturturistisk form och marknadsföring. LÄS MER