Sökning: "fiktionstexter"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet fiktionstexter.

  1. 1. En empirisk studie om strategiaktivering vid textsamtal om fiktionstexter och faktatexter

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Fereshteh Heravi; Rwan Kadhem; [2018]
    Nyckelord :strategier; strategiaktivering; textsamtal; fiktionstexter; faktatexter;

    Sammanfattning : Inledning: Tidigare forskning har visat att strategiaktivering är att föredra eftersom sådan hjälper elever att få en bättre förståelse för texter. Vår tidigare kunskapsöversikt visar att tidigare forskning inte tydligt skiljer på strategiaktivering vid läsning av fiktionstexter respektive faktatexter och det är få studier gjorda om detta i en svensk kontext. LÄS MER

  2. 2. Att läsa eller icke läsa, det är frågan : Högstadieelevers läsvanor och attityder till fiktionstexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Jessica Fredriksson; [2017]
    Nyckelord :läs*; högstadie*; ungdom*; fiktion*; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med den kvantitativa studien är att undersöka högstadieelevers läsvanor och attityder till fiktionstexter. Mot bakgrund av olika synsätt på svenskämnet, läroplanen, förståelsen av de svenska elevernas sjunkande läsförståelse, forskning om vilka fördelarna med fiktionsläsning är kontra vad som gör fiktionsläsning intressant samt tidigare forskning, har 31 elevers och åtta lärares enkätsvar sammanställts och granskats. LÄS MER

  3. 3. Religion, skönlitteratur och identitet : En litteraturstudie om religionsämnet som arena för elevernas självreflexiva identitetsformering

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Fredrik Stillerud; [2016]
    Nyckelord :religionskunskap; gymnasiet; identitetsskapande; litteratur; skönlitteratur;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks huruvida fiktionstexter kan vara en resurs för ungas identitetsskapande i religionsundervisningen på gymnasiet, och om det finns en didaktiskt konflikt mellan förmedlingen av kunskapsstoff och utvecklandet av en personlig livssyn. Undersökningen är en systematisk litteraturstudie och material har valts ut, kategoriserats och analyserats enligt den metoden. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med sakprosa i skolans tidiga år : En studie som belyser faktatexten som genre och dess betydelse i den svenska undervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Nygren; Petronella Glantz; [2015]
    Nyckelord :Faktatexter; Sakprosa; Skolans tidiga år; Textanalys; Texters makt och auktoritet.;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att beskriva hur faktatexter används i skolundervisningen samt att belysa hur elever respektive lärare ser på texternas funktion i skolan. Att dela in texter i olika genrer är ett sätt för oss som människor att kategorisera texter och dess funktion i samhället. LÄS MER