Sökning: "fiktiv karaktär"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden fiktiv karaktär.

  1. 1. Formen av en människa

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Heaika Wollberg; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag gjort en närläsning av romanen No Longer Human (1948), skriven av den japanske författaren Osamu Dazai (1909 - 1948) och översatt till engelska (1958) av den amerikanske forskaren Donald Keene (1922 - 2019).      Romanen tillhör shishosetsu, en semi-självbiografisk genre som formades i Japan under det tidiga 1900-talet. LÄS MER

  2. 2. ”Men du är liksom väldigt emotionellt intelligent…” : En jämförelse mellan en fiktiv autistisk mediekaraktär och forskning om verkliga autistiska personer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Marika Friberg; [2023]
    Nyckelord :autism; asd; representation; portrayal; media; tv series; tv show; heartbreak high; comparative analysis; autism; representation; medier; tv-serie; heartbreak high; komparativ analys;

    Sammanfattning : Det finns ett problem i samhället där autistiska individers autism inte tas på allvar eftersom de inte passar in på de föreställningar som människor har om hur autism kan uttrycka sig. Medier (bland annat fiktionsmedier) kan påverka de föreställningar som människor har om hur autism kan uttrycka sig eftersom de producerar och reproducerar vad som ses som ”autistiskt”. LÄS MER

  3. 3. Agens och dess påverkan på parasociala romantiska relationer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Josefine Stiberg; Anna Loberg; [2022]
    Nyckelord :Faktisk fiktiv agens; parasociala romantiska relationer; dejting-simulatorer;

    Sammanfattning : Studien avsåg att svara på frågeställningen; Hur påverkas autenticiteten i en parasocial romantisk relation av FFA? I en komparativ, kvalitativ studie undersöktes hur testdeltagare reagerade på två snarlika dejting-simulatorer. Det enda som skiljer de två artefakterna åt är att den ena inte innehåller FFA, faktisk fiktiv agens, alltså möjligheten att påverka det huvudsakliga narrativet och dejtens utfall. LÄS MER

  4. 4. Kompis på låtsas med en låtsaskompis : En innehållsanalys av deltagande i kommentarsfält hos virtuella influencers med fokus på parasociala relationer och autenticitet.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Maja Olsen; Lisa Forsberg; [2022]
    Nyckelord :Parasocial relationship; authenticity; participation; virtual influencers; social media; comment sections;

    Sammanfattning : This essay intends to examine the phenomenon of virtual influencers on Instagram and contribute with a fundamental knowledge within a relatively unexplored field of research. By studying the comment sections of three virtual influencers with authenticity and parasocial relationships as the theoretical starting point the essay aims to contribute with insights about participation. LÄS MER

  5. 5. (Robot)influencern Miquelas visuella yttranden i vår samtida digitala verklighet : – En kvalitativ visuell analys av innehåll från Miquelas (@lilmiquela) Instagramprofil

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alva Esping; [2020]
    Nyckelord :Robot-influencer; social media; Instagram; transmedial; parasocial relation; capital; semiotics; the uncannyvalley-effect; Barthes; Bourdieu; Abidin; Robot-influencer; sociala medier; Instagram; transmedialitet; parasocial relation; kapital; semiotik; uncannyvalley-effekten; Barthes; Bourdieu; Abidin;

    Sammanfattning : Miquela är en så kallad ”robot-influencer”, vilket bland annat betyder att ”hon” är en virtuell fiktiv karaktär i ett pågående transmedialt narrativ som upprätthålls av företaget Brud. Eftersom Miquela består av datormodifierade bilder och animationer, ser ”hon” uppenbart overklig ut, vilket kan väcka en uncannyvalley effekt hos betraktaren. LÄS MER