Sökning: "film analys av svenska filmer"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden film analys av svenska filmer.

  1. 1. Matriarkatet i Barbie: Jämställd idyll eller överdriven dystopi? : En tematisk analys ämnad att studera unga kvinnors och mäns uppfattningar av omvända genusstrukturer i Barbie 2023.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jenny Andersson; Evelina West; [2024]
    Nyckelord :Barbie; Gender Structures; Matriarchy; Patriarchy; Equality; Barbie; Genusstrukturer; Matriarkat; Patriarkat; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur unga kvinnor och män i åldern 20-29 som studerar på svenska högskolor uppfattar de omvända genusstrukturerna i filmen Barbie (Gerwig, 2023). Detta gjordes genom semistrukturerade intervjuer som sedan granskades med en tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. Riding the wave : En tematisk textanalys av framställningen av sydkoreansk populärkultur inom svensk journalistik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Ghoreishi; Felicia Brunzell; [2022]
    Nyckelord :text; culture; globalization; hallyu; article; society; media; text; kultur; globalisering; hallyu; artikel; samhälle; medium;

    Sammanfattning : This qualitative study has chosen to examine how South Korea and its popular culture isbeing portrayed in Swedish journalistic and how it may come to play a role in theportrayal of South Korea as a society. Our aim with the research was to see how SouthKorean popular culture is portrayed in Swedish journalism and to investigate whetherthe Swedish presentation of South Korean popular culture also can be used to shareperspectives regarding societal standards, and how popular culture is used engagediscussions about South Korea as a society. LÄS MER

  3. 3. "Vi finns till för alla i Sverige" : En visuell analys av den konstruerade målgruppen i Systembolagets antilangningskampanjfilmer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Rolly Fermelin; [2020]
    Nyckelord :visual analysis; sociosemiotics; ’Systembolaget’; commercials; semiotic resources; film clips; diversity; target audience; ‘langning’; Public Service Announcements; visuell analys; sociosemiotiken; Systembolaget; reklamfilm; semiotiska resurser; filmklipp; mångfald; målgrupp; langning; samhällsinformation;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur Systembolaget väljer att konstruera målgruppen i reklamfilmer för deras antilangningskampanj. Systembolaget har inte en uttalad begränsad målgrupp, utan deras målgrupp är den svenska befolkningen. LÄS MER

  4. 4. Mediespecifika perspektiv på filmpedagogik : En undersökning av samtida filmhandledningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Annica Sjögren; [2020]
    Nyckelord :Filmpedagogik; Filmhandledning; Filmkunnighet; Mediespecifikt;

    Sammanfattning : Uppsatsen ämnar ge perspektiv på filmpedagogiska ideal vid analys av film i skolan. Studienundersöker vilken roll filmens formalistiska berättarkomponenter kan få i filmpedagogiskaresurser riktade till skolverksamheten, genom att analysera samtida filmhandledningarproducerade av Svenska Filminstitutet. LÄS MER

  5. 5. Den osynliga Frälsaren i den sjunde konsten : Analys av Kristusgestalter inom de mest biobesökande filmerna i Sverige 2018–2019

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Rahman Sayadi; [2020]
    Nyckelord :Kristus; kristendom; kristologi; kristusgestalt; karaktär; narrativ; populärkultur; film; religion;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka kristusgestaltningskaraktärer i de mest populäraHollywoodfilmerna med flest biobesökare i Sverige under 2018–2019. Uppsatsens besvararfrågor om vilka Jesus egenskaper gestaltas hos protagonisterna i de valda filmerna och på vilkasätt filmernas narrativ relaterar med kristologi. LÄS MER