Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bortom läroböckerna: Förstärkning av historieundervisningen genom film : En översikt av forskning om film i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin A. Malinsdotter; Caroline Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Source criticism; documentaries; featured film; film; historical concioussnes; historical empathy; history education; motivation; engagement; källkritik; dokumentärer; spelfilm; film; historiemedvetande; historisk empati; historieundervisning; motivation; engagemang;

    Sammanfattning : This project is about commercial history use with educational purpose, focused on film and whether it contributes to students' knowledge or can only be seen as an entertaining break in the regular education. This project focused on two types of films, featured films and documentaries. LÄS MER

  2. 2. Tre små berättelser och en läroboksskildring om Sovjetunionen under Stalins regim : En historiedidaktisk analys av fiktionens potential i historieundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Laurén; Jenny Krondahl; [2021]
    Nyckelord :Fiktion; mikrohistoria; makrohistoria; historieundervisning; historielärobok;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate what three fictional narratives can contribute to the history education in Swedish upper secondary school and how they stand in comparison to a history textbook. We focus on narratives about the Soviet Union during the reign of Stalin from the end of the 1920’s to 1953. LÄS MER

  3. 3. Historisk film som historiedidaktiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Philip Larsson; Jacob Titze; [2021]
    Nyckelord :historiedidaktik; historisk film; historieförmedling; historieundervisning; historiemedvetande; verktyg; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Filmens legitimitet som historieförmedlare har diskuterats och debatterats av historiker sedan mediet slog igenom. Sedan 1980-talet har akademiska diskussioner även förts angående filmens roll i skolan, där dess användning ökat i takt med dess genomslagskraft i övriga samhället. LÄS MER

  4. 4. Att förmedla det avlägsna : En studie om lärares och elevers syn på historieförmedlande film

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nicklas Andersson; Gustav Gutenberg; [2021]
    Nyckelord :Film; historieundervisning; historiemedvetande; filmuppfattning; historiedidaktik;

    Sammanfattning : Tillgången och användandet av filmer på elevers fritid och i skolan ökar. Under lång tid har påkostade hollywoodfilmatiseringar av historiska händelser hänfört tittare och på senare år har även undervisningsfilmer blivit alltmer påkostade och tilltalande. LÄS MER

  5. 5. Film i historieundervisning : En studie av lärares erfarenheter av användandet av film i historieundervisning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Beatrice Sigvardsson; [2020]
    Nyckelord :film; historia; pedagogik; historiedidaktik; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka lärares förhållningssätt till användandet av film i historieundervisning i grundskolan samt synliggöra lärares ämnesdidaktiska tankar med film i historieundervisningen. För att besvara arbetets frågeställningar har en empirisk kvalitativ studie genomförts, där forskning inom området för studien samt intervjuer genomförts, granskats och analyserats. LÄS MER