Sökning: "film i historieundervisningen"
Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden film i historieundervisningen.
21. Film som historieförmedlare - En studie kring spelfilm i historieundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka vilka problem och möjligheter man kan möta med användandet av historisk spelfilm i historieundervisningen. Spelfilmens roll som historieförmedlare har ökat under de senaste åren. Idag fungerar spelfilm med historiska motiv som historieförmedlare för många människor, inte minst ungdomar. LÄS MER
22. Film som intresseväckare eller kunskapsförmedlare? : En undersökning om hur lärare arbetar med film i historieundervisningen
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Syftet med undersökningen är att studera hur lärare i ämnet historia resonerar kring användandet av film i undervisningen. Fokus ligger på att undersöka hur lärarna anger att de går tillväga när de gör sitt filmurval och i vilket syfte de uppger att de visar film. LÄS MER
23. En Gladiator i klassrummet : Historielärares didaktiska syn på film som ett pedagogiskt verktyg i historieundervisningen
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Varje år producerar Hollywood flertalet filmer med utgångspunkt i historien och dessa formar den allmänna uppfattningen om historiska händelser och personer. Även i klassrummen har filmen hittat in och blivit en naturlig del av undervisningen för många historielärare. LÄS MER
24. Spelfilm i historieundervisningen
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Uppsatsen behandlar visning av spelfilm som ett pedagogiskt inslag i historieundervisningen. Uppsatsen syftar till att undersöka ett fåtal lärares resonemang kring att använda historisk film i sin undervisning. Fyra lärare har intervjuats, och svaren har analyserats med hjälp av en hermeneutisk utgångspunkt. LÄS MER
25. Historia och film - några lärares och elevers ställningstagande om historisk film och dokumentärer och elevers identitet i historisk film
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på vilket eller vilka ställningstagande elever och lärare har om historisk film och dokumentär, men också hur historiska filmer och dokumentärer används i historieundervisningen. Även elevers identitet i historisk film lyfts fram mycket i uppsatsen. LÄS MER