Sökning: "film i läroböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden film i läroböcker.

  1. 1. Digitala läromedel ur ett interaktivt och multimodalt perspektiv : En komparativ analys av digitala läromedel i religionskunskap  för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Thomas Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; interaktiv; multimodal; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av skolan har ökat användningen av digitalt material i undervisningssituationer. Vi ser nu en växande marknad och utbud av nya heltäckande digitala läromedel, som har andra möjligheter att integrera multimodala och interaktiva aspekter än traditionella trycka läroböcker. LÄS MER

  2. 2. Lärares syn på digitala läromedel i matematik. En kvalitativ intervjustudie med fokus på elever med särskilda utbildningsbehov i matematik, SUM.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Elisabeth Berg Isaksson; Ola Svensson; [2020]
    Nyckelord :Digitala läromedel; SUM-elever; Traditionella läromedel; Digitalisering;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av den svenska skolan har pågått med full kraft. I kölvattnet av den nya tekniken följer en helt ny syn på kunskap och en helt ny typ av läromedel. Dessa läromedel har bemötts olika av lärarkåren och det förs en debatt om fördelar respektive nackdelar. LÄS MER

  3. 3. Multimodala elevtexter : Elever synliggör sina kunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linda Lindström; [2019]
    Nyckelord :Multimodalitet; semiotiska resurser; transformation; transduction; komposition; rytm och kohesion.;

    Sammanfattning : Vi uttrycker oss multimodalt dagligen vilket innebär att vi använder olika modaliteter när vi kommunicerar med andra. Det har visat sig att om elever får möjlighet att konstruera sin egen kunskap och omformulera kunskapen genom att uttrycka sig med hjälp av en annan modalitet än ursprunget, stärker det elevens lärande, detta kallas transduction. LÄS MER

  4. 4. En bro mellan då och nu : En komparativ studie om litteraturhistoriens roll i ämnesplaner och läroböcker för svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Hanna Skygebjerg; [2016]
    Nyckelord :Era teaching; Upper secondary school; Literary conceptual worlds; Curricula; Curriculum theory; Romantic period; Social worlds; Text analysis; Enlightenment;

    Sammanfattning : The aim of the essay is to investigate how the historical societal context is presented in curricula and textbooks. The studied material consists of the curricula Lpf 94 and Gy 11, and four textbooks on literature intended for teaching the subject of Swedish in upper secondary school. LÄS MER

  5. 5. Musikläggning och spelmekanik : Spelares uppfattning av dataspelsmekanik i förhållande till melodisk polyfoni i musikläggningens kompositioner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Robin Gitliz-Schwab; [2015]
    Nyckelord :spelmekanik; polyfoni; musikläggning; nivådesign;

    Sammanfattning : Musikläggning inom film har länge betraktats som en stor konst och vetenskap, med etablerade teorier och otaliga läroböcker om just detta ämne. Musikläggning inom dataspel har inte existerat lika länge, men når idag en produktionsnivå likvärdig allt annat inom musikbranschen. LÄS MER