Sökning: "film in school"

Visar resultat 1 - 5 av 215 uppsatser innehållade orden film in school.

  1. 1. Att göra en enhet av olika rytmer : Hur elever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmik i ensemble

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Niklas Wennström; [2024]
    Nyckelord :Polyrhythm; pulse; music ensemble training; upper secondary school; binary subdivision.; Polyrytmik; puls; ensemblespel; gymnasium; binär underdelning.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur gymnasieelever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmiska övningar i ensemble samt eventuella samband mellan polyrytmiska övningar och pulskänsla. Syftet är att få mer kunskap om gymnasieelevers uppfattningar om polyrytmik. LÄS MER

  2. 2. Spelfilm som historieförmedlare i undervisning : Hur spelfilm kan bidra till att utveckla elevers historiska tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Erica Jonsson; [2023]
    Nyckelord : Source Criticism ; Historical Consciousness ; Uses of History ; Film ; Film as a Mediator of History ;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see how historical films in history education can contribute to developing students' critical thinking about sources, historical consciousness, and various aspects of the uses of history. I showed a sequence of the film 1917 which is about the First World War, to a class of high school students who then worked on an assignment connected to the film and the purpose of the study. LÄS MER

  3. 3. Vem förföljer kaninen? : En designstudie där barnen experimenterar med det fysikaliska fenomenet ljus och skugga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Tatjana Lühring; [2023]
    Nyckelord :phenomenon of light and shadow; variation theory; teaching design; experiments; fenomen ljus och skugga; variationsteori; undervisningsdesign; experiment;

    Sammanfattning : Abstract The study is based on teaching design grounded in variation theory, and aims to develop knowledge about how teaching about physical phenomenon of light and shadow can be designed in an exploratory way to develop childrens`s science learning. A total of six children aged four to five were inkluded in the study. LÄS MER

  4. 4. Det får inte bli för mycket Hollywood : En undersökning om spelfilmens roll i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edgar Anders Bisse Ahrent; Jakob Nils Erik Tomelius; [2023]
    Nyckelord :“Burden of religious representation”; facilitate understanding; fiction film; film pedagogy; religious studies; teaching materials; upper secondary; view of life;

    Sammanfattning : This thesis aims to examine students and teachers’ attitudes towards the use of fiction film in religious studies in upper secondary schools in the province of Scania in Sweden. The thesis has a particular focus on the use of film in order to facilitate understanding of different religions and views of life and what students report gaining from viewing film in the classroom. LÄS MER

  5. 5. ”99.9% av oss sitter fångade i hönsburen” : En semiotisk innehållsanalys om hur Den vita tigern kan användas didaktiskt i religionsundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Madeleine Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Den vita tigern; religion; hinduism; religionsundervisning; semiotik; film; didaktiska verktyg; pedagogik; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : This study aims to analyze how film can work as a didactic tool in religious education at the upper secondary school level. The film analysis was conducted by analyzing Bahrani's (2021) film adaptation, The White Tiger, using Andersson and Hedling’s (1999) method for film analysis and Sanders Pierce’s description of semiotics as the theoretical framework. LÄS MER