Sökning: "film pedagogy"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden film pedagogy.

  1. 1. Det får inte bli för mycket Hollywood : En undersökning om spelfilmens roll i religionskunskapsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edgar Anders Bisse Ahrent; Jakob Nils Erik Tomelius; [2023]
    Nyckelord :“Burden of religious representation”; facilitate understanding; fiction film; film pedagogy; religious studies; teaching materials; upper secondary; view of life;

    Sammanfattning : This thesis aims to examine students and teachers’ attitudes towards the use of fiction film in religious studies in upper secondary schools in the province of Scania in Sweden. The thesis has a particular focus on the use of film in order to facilitate understanding of different religions and views of life and what students report gaining from viewing film in the classroom. LÄS MER

  2. 2. Världsreligionerna i en digitaliserad tid : En innehållsanalytisk undersökning av fem pedagogiska utbildningsfilmer om världsreligionerna utgivna av Sveriges utbildningsradio.

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Wahlström; [2022]
    Nyckelord :Religion didactics; Orientalism; Content analysis; Digital material; Educational films; Sveriges utbildingsradio; Religionskunskap 1;

    Sammanfattning : This study looks at previous research that studies aspects of religious pedagogy. It also looks at research regarding how film can be used as pedagogical material. One of the theoretical concepts of this paper is therefore the term religious pedagogy. LÄS MER

  3. 3. Cliffhangers : Ett narrativt verktyg för förundran och kreativitet i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Johanna Widlund; [2022]
    Nyckelord :Cliffhanger; narrativ teori; förundran; kreativitet i klassrummet; affordance; filmpedagogik.;

    Sammanfattning : This study is about applying narrative theory into the media classrooms. Can a teacher create wonder and curiosity in his or her classroom by using classic storytelling techniques? The use of compelling storytelling has been used throughout history. LÄS MER

  4. 4. Min granne barndomen, hur var det nu igen? : Om barndomsdiskurser i Min granne Totoro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Joel Fredriksson; [2022]
    Nyckelord :Hayao Miyazaki; Studio Ghibli; film analysis; discourse theory; discourse analysis; film pedagogy; childhood discourses; the natural child; the competent child; the vulnerable child; postmodern childhood; the lonely child; the psychological child; gender discourses; adult children; child adults; the imaginative child; Heidi; Anne of Green Gables; Moomin; Pippi Longstocking; shintoism; filmanalys; diskursteori; diskursanalys; filmpedagogik; det naturliga barnet; det kompetenta barnet; det bräckliga barnet; postmodern barndom; det psykologiska barnet; det ensamma barnet; genusdiskurser; vuxenbarn; barnvuxna; det fantasifulla barnet; Anne på Grönkulla; Mumin; Pippi Långstrump;

    Sammanfattning : In this study, the Japanese animated film My Neighbor Totoro was analyzed with regards to what childhood discourses can be found in it, and why these discourses in particular appear. To do this, discourse theory was used as the main theoretical basis, and certain aspects of hermeneutics were also used, such as combining the hermeneutic spiral with basic film analysis as a method. LÄS MER

  5. 5. DRA TILL SKOGS : EN STUDIE AV RADIKALSLÖJDANDE SOM PEDAGOGISK METOD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Karin Andersson; [2022]
    Nyckelord :Radikalslöjd; aktionsforskning; grundskola; designbegreppet; görande.;

    Sammanfattning : Under min studietid har jag noterat att design av många ses som en ”uppstyrd” form av konst, förknippad med konsumtion, status och sterila miljöer, långt från min egen kaosartade, tillsynes maniska tillverkning. Detta i kombination med mina funderingar kring rolluppdelningar och bristande stimulans i klassrumsmiljön för både lärare och elever har lett till ett undersökande arbete om att finna en undervisningsmetod för att bryta upp mönster ochlära ut en mer avslappnad attityd till att designa. LÄS MER