Sökning: "film socialt fenomen"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden film socialt fenomen.
1. Romantisk svartsjuka - ett inlärt beteende? : En kvalitativ analys av hur svartsjuka porträtteras i sju romantiska filmer
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The idea of romance, intimate sexual relationships and romantic relationships has been distorted and subsequently redefined. Emotional- and affect related behaviour such as jealousy has been integrated into relationships and has been transformed into a sign of love and care. LÄS MER
2. Porträtteringar av den missbrukande föräldern : En kvalitativ analys av fyra nordiska filmer
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka vilka egenskaper och beskrivningar som ingår i konstruktionen av en missbrukande förälder i fyra nordiska filmer. De studerade filmerna är Trädgårdsgatan (2017), Mig äger ingen (2013), Submarino (2010) och Svinalängorna (2010). LÄS MER
3. Hederskultur på film : En kvalitativ filmanalys om allmänhetens bild av hedersrelaterat våld och förtryck
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Diskussionen kring hedersproblematiken kom inte igång förrän den fanns mitt bland oss, och tre hedersmord har kommit att utmärka starten för det sociala arbetet i Sverige med hederskulturer. Det är ett internationellt fenomen, men även nationellt definieras det så pass olika att det finns svårigheter i utformandet av konkreta handlingsstrategier. LÄS MER
4. Etablerade och icke-etablerade : En analys av tre filmers framställning av sociala mönster
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Film is a media genre that spreads around the whole world. In other words, it is a media genre that many people take part of. Something else that most people has experience about is being part of a group, and often groupings with a power configuration between itself and other groups. LÄS MER
5. Autenticitetens regler : En studie om konstruktionen av trender och hur de påverkar företags varumärken i en viktlös ekonomi
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Företag försöker idag på kreativa och diskreta sätt möta oss på våra egna arenor. Detta är i sig inget nytt fenomen – produktplaceringar i film och TV var länge vanligt förekommande, men har minskat kraftigt under senare år. LÄS MER