Sökning: "film som läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden film som läromedel.

  1. 1. Sex- och samlevnadsundervisning i årskurs 4-6 : Utmaningar och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Åsa Forsö; [2022]
    Nyckelord :sexual education; grades 4-6; biology; pornography; norm criticism; sex och samlevnad; undervisning; årskurs 4-6; biologi; Lgr -11; pornografi; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att visa hur lärares sex- och samlevnadsundervisning, dess utmaningar och strategier i undervisningen ser ut, i årskurs 4-6. Fyra lärare och en skolsköterska intervjuades. Tidigare forskning tyder på att en utebliven sex- och samlevnadsundervisning kan leda till en negativ utveckling av elevernas syn på sin sexualitet. LÄS MER

  2. 2. Digitala läromedel ur ett interaktivt och multimodalt perspektiv : En komparativ analys av digitala läromedel i religionskunskap  för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Thomas Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; interaktiv; multimodal; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av skolan har ökat användningen av digitalt material i undervisningssituationer. Vi ser nu en växande marknad och utbud av nya heltäckande digitala läromedel, som har andra möjligheter att integrera multimodala och interaktiva aspekter än traditionella trycka läroböcker. LÄS MER

  3. 3. Problemlösning med fokus på process eller resultat : En analys av digitala läromedel för årskurs 3, med fokus på problemlösningsuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Hult; Anna Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; problemlösning; problemlösningsförmåga; interaktion; matematikundervisning; innehållsanalys; årskurs 3;

    Sammanfattning : Vårt samhälle blir mer och mer digitaliserat, vilket också visar sig i skolans värld. Med digitaliseringens framfart blir det vanligare med digitala läromedel som kompletterar eller ersätter de analoga. Tekniken kan bidra till och möjliggöra en omvandling av undervisningen samt elevernas inlärningsprocess. LÄS MER

  4. 4. Elevmotivation ur musiklärarperspektiv : En enkätstudie av musiklärares uppfattningar om elevers motivation och användning av digitala verktyg i musikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Thomas Kelly; [2022]
    Nyckelord :musiklärare; enkät; digitala verktyg; elevmotivation;

    Sammanfattning : Det primära syftet med denna studie var att bidra till kunskap om elevers motivation, mer specifikt musiklärares uppfattningar om huruvida elever drivs av inneboende motivation, yttre motivation eller båda. Andra mer specifika områden undersöktes också, bland annat hur digitala verktyg kan användas för att inspirera och motivera elever i musikämnet. LÄS MER

  5. 5. Filmens effekt i teknikundervisning : En studie i hur en film påverkar elevers beskrivningar av elektronikkomponenter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Charlotte Shiltagh; [2022]
    Nyckelord :Technology teaching; description; movies; understanding; elementary school; Teknikundervisning; beskrivning; film; förståelse; högstadiet;

    Sammanfattning : Digitala verktyg dominerar livets alla aspekter nuförtiden. Detta inkluderar naturligtvis utbildningssektorn på alla nivåer. I grundskolans teknikundervisning på högstadiet är det vanligt att se filmer som relaterade till ämnesinnehåll. LÄS MER