Sökning: "film undervisning historia"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden film undervisning historia.

  1. 1. Användning av spelfilm i undervisningen : Vilka för- och nackdelar för filmen som undervisningsmedium med sig i klassrummet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Sedergren; [2023]
    Nyckelord :Film; spelfilm; filmkunskap; fiktion; undervisning; undervisningsmedium; text; det vidgade textbegreppet; gymnasiet; svenska; historia; historiemedvetande; identifikation; utveckling;

    Sammanfattning : Hur kan man arbeta med film i skolan? Och hur gör man det bra? Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka vilka användningsområden film har i undervisningen och vilka fördelar, nackdelar och fallgropar och problem det kan medföra. Detta görs för att ge lärare stöd i att göra bättre och mer medvetna avvägningar för att kunna ta bättre motiverade beslut i sin undervisningsplanering. LÄS MER

  2. 2. Lärarens användning av film i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ilir Sylaj; Adrian Cajani; [2023]
    Nyckelord :Historia; historiemedvetande; utbildning; filmer;

    Sammanfattning : The work covered in this essay is based on research in the areas of history, historical consciousness and use of history based movies in education. The purpose of this essay is to answer the question “ What does research tell us about the use of movies in education to develop a historical consciousness?”. LÄS MER

  3. 3. Filmanvändning inom historieundervisning i gymnasiet: upplevelser från båda sidor av klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Joan Cornejo Svensson; [2022]
    Nyckelord :Historia; Avsikter; Filmanvändning; Historiebruk; Historiemedvetande; Historieundervisning; Övergripande mål; Historiekultur; Film; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Den här studien analyserar historielärares avsikter med att använda film i sin undervisning i gymnasieskolan. Syftet är att undersöka lärarnas deklarerade avsikter och jämföra dem med historieämnets övergripande mål samt elevernas respons till filmanvändning i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Populärkultur i undervisningen : Lärare och elevers uppfattning om populärkultur och historiebruk i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Daniel Islander; [2020]
    Nyckelord :Populärkultur; identitet och meningsskapande; historiebruk;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar populärkultur i undervisning igymnasieskolan ifrån ett identitets- och meningsskapande perspektiv.Syftet med undersökningen är att undersöka vilket förhållningssätt lärareoch elever har om populärkultur i undervisningssyfte. LÄS MER

  5. 5. Film i historieundervisning : En studie av lärares erfarenheter av användandet av film i historieundervisning i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Beatrice Sigvardsson; [2020]
    Nyckelord :film; historia; pedagogik; historiedidaktik; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka lärares förhållningssätt till användandet av film i historieundervisning i grundskolan samt synliggöra lärares ämnesdidaktiska tankar med film i historieundervisningen. För att besvara arbetets frågeställningar har en empirisk kvalitativ studie genomförts, där forskning inom området för studien samt intervjuer genomförts, granskats och analyserats. LÄS MER