Sökning: "filmMusik analys"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden filmMusik analys.

  1. 6. Filmmusikens uppmålning av Jack Sparrows personlighet : En analys av filmmusikens berättarfunktioner i filmerna Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl och Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Isak Olars; [2019]
    Nyckelord :Filmmusik; berättarfunktioner; multimodalitet; Zimmer; Badelt; Zanelli;

    Sammanfattning : Denna undersökning utfördes med avsikten att ta reda på hur filmmusiken målar upp karaktären Jack Sparrows personlighet och dolda avsikter, i filmerna Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl och Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge. Undersökningen utgår från Wingstedts analysmodell som använder den multimodalt berättande kontexten som teoretisk ram, för att minska subjektiviteten i analysen. LÄS MER

  2. 7. Can you Hear the Roar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Sara Lindqvist; [2017]
    Nyckelord :filmmusik; röstaspekter; berättarfunktioner; musikaliska faktorer; funktionell analys;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att få en förståelse för musikens betydelse i den narrativa berättelsen samt ge läsarna en uppfattning om hur det i kombination med ljuddesign och specifika röstaspekter kan användas för att skapa en känsla av närvaro. Uppsatsen inleds med en redogörelse för tidigare forskning och därefter har en audio-visuell analys genomförts på två nyckelscener i Lejonkungen som representerar vändpunkter. LÄS MER

  3. 8. Batman: En musikalisk berättelse : En analys av filmerna Batman: The Movie, Batman och The Dark Knight

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Benjamin Bohlin; [2017]
    Nyckelord :Batman; Batman: The Movie; The Dark Knight; Filmmusik; Nelson Riddle; Danny Elfman; Hans Zimmer; James Newton Howard;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att analysera hur filmmusiken har använts i Batman: The Movie (1966), Batman (1989) och The Dark Knight (2008). Att se en narrativ användning och beskrivning av Batman samt hur upplevelsen av filmen ändras när man ser den utan musik. LÄS MER

  4. 9. ”More Than a Feeling” : En kvalitativ studie om hur synkronisering kan stärka en artists varumärke.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Edward Eriksson; Mohammed Hindi; Marcus Michaylov; [2016]
    Nyckelord :Reklammusik; Filmmusik; Rörlig bild; Reklam; Synkronisering; Artist; Upphovsman; Upphovsperson; Image; Identitet; Varumärke; Kongruens; Relationer; Musikbranschen; Sell-out; Promotion; Co-branding.;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna uppsats är att genom en kvalitativ studie förstå hur artister och dess representanter inom den svenska musikbranschen kan stärka en artist varumärke genom synkronisering av musik, samt vilka aspekter som borde beaktas vid synkroniseringen. Metod Denna uppsats är genomförd med en kvalitativ metod med deduktiv ansats, med vissa inslag av induktiv ansats. LÄS MER

  5. 10. Musiken ler, bilden skriker : En analys av ”anempathetic music” i film

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Erik Torstensson; [2014]
    Nyckelord :Anempathetic music; filmmusikanalys. A Clockwork Orange; Reservoir Dogs; Watchmen; berättarfunktioner;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats avhandlar tre stycken analyser av tre stycken filmscener från filmerna A Clockwork Orange, Reservoir Dogs och Watchmen, tre stycken exempel på scener där så kallad anempathetic music används. Denna form av musik kan beskrivas som att den distanserar sig från vad som händer i den rörliga bilden genom att förmedla den motsatta känslan, till exempel om musiken är glad och lättsam medan en våldtäkt sker i bild. LÄS MER