Sökning: "filmaffisch"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet filmaffisch.

  1. 1. Advertising an unknown movie

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Fanny Eriksson Palm; Anton Suneson; [2023]
    Nyckelord :Filmaffisch; artificiell intelligens; AI; bildgenerering; grafisk design;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur man som relativt liten filmskapare kan generera intresse och tittarlust för en okänd film. Vi tar reda pÃ¥ vad som gör en filmaffisch attraktiv och ger sedan exempel pÃ¥ hur en affisch kan utformas för en fiktiv film. .. LÄS MER

  2. 2. Filmaffischer VS thumbnail-bilder : Jämförande analys av filmaffischers och Netflix thumbnail-bilders förmåga att genom grafiska element visuellt kommunicera genre och handling

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Daniel Petersson; [2021]
    Nyckelord :algoritmer; filmaffisch; format; genretillhörighet; grafisk design; paratext; semiotik; thumbnail-bilder; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Streaming av film är populärare än någonsin. År 2021 nådde streamingtjänsten Netflix fler än 200 miljoner användare världen över. Det som fångar kundens uppmärksamhet för en film/serie på Netflix är thumbnail-bilden. LÄS MER

  3. 3. Vem är du? : En multimodal diskursanalytisk studie om nationell identitet i ryska filmaffischer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Mira Lund; [2020]
    Nyckelord :national identity; Soviet; Russia; multimodal discourse study; film poster; propaganda; imagined community; public sphere; war memories; globalisation; russian hegemony.; nationell identitet; Sovjet; Ryssland; multimodal diskursstudie; filmaffisch; propaganda; föreställd gemenskap; offentlig sfär; krigsminnen; globalisering; rysk hegemoni.;

    Sammanfattning : This is a multimodal discourse analytical study about national identity in russian film posters specifically in regards to four themes, posters that demonstrates wars, conflicts, violence or weapons. The aim of the study is to illustrate how national identity is portrayed in russian film posters, in relation to these four above themes from the start of the Soviet union 1922, until the end of the union 1991, plus four years ahead. LÄS MER

  4. 4. Konstruktioner av "Kina" genom typografi : En analys av exotypsnitt och filmaffischen Charlie Chan i Kina (1935)

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Maya Nagano Holm; [2018]
    Nyckelord :typography; exotype; visual culture; film poster; exotic; exoticism; Charlie Chan; China; stereotype; yellowface; typografi; exotypsnitt; visuell kultur; filmaffisch; poster; affisch; exotism; exotifiering; Kina; stereotyp; stereotyper; typsnitt; Charlie Chan; yellowface;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker ett typsnitt för romerska bokstäver avsett att associeras till ”Kina” som en exotisk och lockande miljö, utifrån svensk visuell kulturhistoria. Typsnittet undersöks genom analyser av svenska filmaffischer av Eric Rohman (1891-1949) ur Charlie Chan-serien mellan 1934-1940, med fokus på filmaffischen Charlie Chan i Kina (1935). LÄS MER

  5. 5. Tidsförskjutningar och bildens närvaro i det tredje rummet. Analys av filmaffischen till "The Great Train Robbery".

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Fredrik Stomberg; [2017-03-28]
    Nyckelord :filmaffisch; sekelskiftet; the great train robbery; semiotik; reproduktion; autonomi; postkolonial teori; det tredje rummet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats innefattar en analys av affischen till Edwin S. Porters film "The Great Train Robbery" från 1903. Metoden jag använder mig av i analysen innefattar Charles Sanders Pierces äldre semiotiska syntes som består av firstness, secondness och thirdness. LÄS MER