Sökning: "filmanalys förskola"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden filmanalys förskola.

  1. 1. Fina prinsessor är inte tjocka! : - en analys av kroppsideal i Disneyfilmer

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emmely von Appen-Engström; Jane Brennhagen; [2020]
    Nyckelord :Barn; film; förskola; genus; hudfärg; kropp; performativitet;

    Sammanfattning : Eftersom The Walt Disney Company är en stor producent av barnkultur kan det vara av intresse att analysera hur detta filmbolag framställer karaktärernas kroppar i sina filmer. Detta för att få en insyn i vilka olika kroppsideal som barn möter. LÄS MER

  2. 2. Va inte en sån Boof! : Filmanalys ur ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Oroug; [2016]
    Nyckelord :interkulturalitet; interkulturell kompetens; interkulturell pedagogik; förskola; barnfilm.;

    Sammanfattning : Denna studie utgår ifrån ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv där barnfilmen Home (2015) analyseras med hjälp av analysmetoden kvalitativ textanalys samt med hjälp av Lorentz (2006, s 121-131) modell för utvecklande mot en interkulturell kompetens. Studiens syfte är att undersöka hur interkulturella möten gestaltas i filmen, samt undersöka hur filmen skulle kunna användas för undervisning i förskolans verksamhet för att gynna en utveckling av en interkulturell kompetens hos barnen. LÄS MER

  3. 3. Grön och prunkande, vems förtjänst? : En ekokritisk filmanalys av barnfilmerna Happy Feet och Wall-e

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Ericson; Iris Hagbjörk; [2011]
    Nyckelord :Utbildning för hållbar utveckling; hållbar utveckling; ekokritik; textanalys; natursyner; barnfilm; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva vilka natursyner som förmedlas i barnfilmerna Happy Feet (2006) och Wall-e (2008). Detta för att undersöka om de kan användas inom utbildning för hållbar utveckling i förskolan. Det har utförts en ekokritisk studie av materialet med ett idé- och ideologikritiskt perspektiv. LÄS MER