Sökning: "filmatisering"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet filmatisering.

  1. 1. Användning av spelfilm i undervisningen : Vilka för- och nackdelar för filmen som undervisningsmedium med sig i klassrummet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Angelica Sedergren; [2023]
    Nyckelord :Film; spelfilm; filmkunskap; fiktion; undervisning; undervisningsmedium; text; det vidgade textbegreppet; gymnasiet; svenska; historia; historiemedvetande; identifikation; utveckling;

    Sammanfattning : Hur kan man arbeta med film i skolan? Och hur gör man det bra? Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka vilka användningsområden film har i undervisningen och vilka fördelar, nackdelar och fallgropar och problem det kan medföra. Detta görs för att ge lärare stöd i att göra bättre och mer medvetna avvägningar för att kunna ta bättre motiverade beslut i sin undervisningsplanering. LÄS MER

  2. 2. Ras och Sagan om ringen : En jämförelse om hur ras gestaltas i böckerna respektive filmerna

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emilia Jansson Skarps; [2023]
    Nyckelord :Eugenik; Filmatisering; Kulturstudier; Ras; Sagan om ringen; Tolkien;

    Sammanfattning : Det här arbetet går ut på att göra en jämförelse av J.R.R Tolkiens bok Sagan om ringen med Peter Jacksons film Sagan om ringen. De två verken jämförs med varandra i hur rasliga skillnader framstår och relateras med sina respektive historiska kontexter. LÄS MER

  3. 3. Svensklärares erfarenheter av arbetssätt med skönlitteratur : En intervjustudie om läsintresse inom svenskämnet med inriktning mot högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Anna Lantz; Jenny Karlsson; [2022]
    Nyckelord :läsintresse; motstånd till läsning; skönlitteratur; arbetssätt i undervisning; skönlitterär läsning; positiva upplevelser; motivation; högläsning; boksamtal; relaterbar läsning; filmatisering; transaktion; estetisk; efferent; sociokulturellt perspektiv; appropriering; mediering; scaffolding;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka svensklärares erfarenheter av arbetet med skönlitteratur i undervisningen och vilka didaktiska verktyg som kan tillämpas för att främja och bibehålla läsintresset hos högstadieelever. Syftet var också att få en förståelse för hur svensklärare kan vägleda högstadieelever i läsningen av skönlitteratur. LÄS MER

  4. 4. Son of Adam, Daughter of Eve : – Kristicentrism med Jesus gestaltning i barnlitteratur och filmatisering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionshistoria

    Författare :Amanda Svensson-Sundén; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis’ aim is to examine the central and considerable Christian symbols in the tale ofNarnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe by C.S Lewis. The method used in this thesishas been as a content analysis of the book from 1950 and the two films from 1988 and 2005,which has been created from the books’ content. LÄS MER

  5. 5. Berättelser, genus och sexualitet i svenskundervisningen : En komparativ analys mellan Jessica Schiefauers roman Pojkarna och Alexandra-Therese Keinings filmatisering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnéa Nordqvist; [2021]
    Nyckelord :Pojkarna; skönlitteratur; film; genus; kön; sexualitet; queerteori; svenskämnet; narrativ fantasi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra hur genus och sexualitet skildras i Jessica Schiefauers roman Pojkarna (2011) och dess filmatisering från 2016. Studien ämnar även att utröna hur skillnader i fråga om hur medierna skildrar genus och sexualitet påverkar deras didaktiska potential i svenskundervisningen på gymnasiet. LÄS MER