Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Varför Ava-tar de på allt? : En kvalitativ analys av hur visualiseringen av händers interaktion påverkar hur åskådare upplever världen i filmen Avatar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Cassandra Campbell; [2023]
    Nyckelord :Avatar; phenomenology; film phenomenology; perception; hands; cognition; narrative; narrative functions; embodiment; embody; immersion; science fiction; interaction; tactile; haptic; sensory; eye-hand-coordination; visual communication; communication; film; Avatar; fenomenologi; filmfenomenologi; perception; händer; hand; kognition; narrativ; narrativa funktioner; inlevelse; förkroppsligande; science fiction; interaktion; interaktionsdesign; taktil; haptik; öga-hand-koordination; sensorisk; upplevelse; visuell kommunikation; kommunikation; film; filmberättande; vargar; varg; teater; Naturskyddsföreningen; animation; rörlig bild; naturpolitik; narrativ; berättande; kommunikation; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fenomenologisk studie som utreder hur visualiseringen av händer påverkar hur filmbetraktare upplever världen i filmen Avatar.  Analysen utreder tre scener från Avatar, som visar händer som interagerar med föremål som är okända för både filmkaraktärens och betraktarens del. LÄS MER

  2. 2. Semiotik och psykoanalys i filmberättande : En visuell analys av I'm Thinking of Ending Things om hur semiotiska tecken används ur ett psykoanalytiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Amanda Karlsson; [2022]
    Nyckelord :psykoanalys; semiotiska tecken; Nordamerika; semiotik; narrativ; visuell analys;

    Sammanfattning : Jag har gjort en visuell analys ur ett psykoanalytiskt perspektiv av grisen som semiotiskt tecken i filmen I'm Thinking of Ending Things. Jag har valt att titta närmare på just grisen som semiotisk symbol eftersom den är starkt närvarande i filmen samt djupt integrerad i nordamerikansk kultur. LÄS MER

  3. 3. Filmproduktion och multimodalt meningsskapande - ett ämnesintegrerat projekt i bild och kemi i grundskolans årskurs 4

    Master-uppsats,

    Författare :Klas Öhling; [2019-03-07]
    Nyckelord :Bilddidaktik; multimodalitet; filmberättande; retorik; semiotik; meningsskapande; estetiska lärprocesser; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Studiens resultat visar att eleverna använder och experimenterar med en mängd filmretoriska berättarresurser för att gestalta sina kemilaborationer. Genom att använda sig av bild, text, ljud, musik, grafiska element och kroppsspråk i samklang, via den digitala tekniken, synliggörs multimodalt meningsskapande i flera aspekter. LÄS MER

  4. 4. Från ljud till musik : Ett experimenterande med ljud i filmberättande

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Minna Bolin; [2018]
    Nyckelord :Filmmusik; komposition; filmmusikkomposition; master; fältinspelning; field recording; Vi Andra; Stockholms Dramatiska Högskola;

    Sammanfattning : Vad berättar ljud för oss? Olika ljud ger olika konnotationer beroende på vem som lyssnar, vad den har för förkunskaper och erfarenheter. Lyssnandet är i allra högsta grad subjektivt. LÄS MER

  5. 5. Filmmixning i ljudformatet Dolby Atmos : Processer inom produktion av objektbaserade filmmixar

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Ludwig Ronquist; [2018]
    Nyckelord :Object Based Film Mixing Dolby Atmos Immersive Sound; Objektbaserad Filmmixning Dolby Atmos Immersion Ljud;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på en fallstudie där filmen Pool, regisserad av Anders Lennberg mixas i bioljudsformatet Dolby Atmos. Syftet är att få fördjupad kunskap om de processer och den potential för immersion och filmberättande som ingår i filmmixning i det objektbaserade ljudformatet Dolby Atmos. LÄS MER