Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. ”What’s all the fuzz about?” : En analys av den komiska gestaltningen i Hot Fuzz
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna uppsats analyserar visuell komedi i Edgar Wrights actionkomedi Hot Fuzz (2007) och hur de tekniska komponenterna: filmfotografi och klippning används för att gestalta detta tillsammans med manuset. För att analysera detta görs ett urval på tre scener per analysdel som utgår från en av de komponenter som uppsatsen använder sig av genom en multimodal metod. LÄS MER
2. Kameralinsen som ögon - En filmanalys med fokus på bildutsnitt och kameravinklar i filmen You Were Never Really Here
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperSammanfattning : Cinematography is an essential part of filmmaking. The audience are able to identify with the characters in film much through cinematography. Identification with the protagonist is a necessity to move the narrative forward and capture the interest of the audience. LÄS MER
3. Under förstoringsglaset : Filmfotografiska skillnader mellan två filmatiseringar av Mordet på Orientexpressen
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Det är ibland svårt att avgöra vilken betydelse kameraarbetet får i en film och exakt vad det förmedlar till tittaren. Genom att undersöka två filmer som baseras på samma ursprungsberättelse får vi möjlighet att utläsa kameraarbetets betydelse och skillnaden det gör för hur filmerna upplevs. LÄS MER
4. ”I’m so goddamn stressed out” : En undersökning av hur stilistiska tekniker inom filmklippning,filmdialog och filmfotografi framkallar känslan av stress i filmen UncutGems (2019)
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/BildproduktionSammanfattning : Denna uppsats undersöker vilka stilistiska tekniker inomfilmklippning, filmdialog och filmfotografi som har använts och varför föratt framkalla känslan av stress i filmen Uncut Gems (2019). Uppsatsenförhåller sig till Karen Pearlmans och Walter Murchs filmklippningsteorierom rytm och tempo och David Bordwells kontinuitetsteori. LÄS MER
5. Mamma och maskinen
Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för film och mediaSammanfattning : Den här uppsatsen består av en samling texter som jag skrivit under tiden jag arbetat med filmprojektet ME och relaterar till tankar och idéer som jag känt ett behov av att formulera. Texterna ligger kronologiskt i den ordning de skrevs, över en period på cirka 2 år. LÄS MER