Sökning: "filmkonsumtion"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet filmkonsumtion.

  1. 1. Den fick bara två av fem! Jag bryr mig inte. : En fältstudie med syfte att kartlägga relationen mellan filmrecensenters åsikter och publikens filmkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Anton Ekström; [2017]
    Nyckelord :Publikstudie; filmkonsumtion; kritik; påverkan; kultur;

    Sammanfattning : Med internets uppkomst och den idag stora spridning av internetbaserade platser för filmdiskussion och filmkritik, hur ser publiken idag på kritikerns roll och hur ställer sig denne mot de traditionella värderingarna kontra dagens utbredning av ”amatörkritiker”? Denna studie fokuserar på att undersöka hur relationen mellan kritiker och publiken ser ut, och hur det sedermera påverkar publikens filmkonsumtion. Utöver det ämnar studien att identifiera olika typer av filmkonsumenter baserat på deras relation till filmkritiker. LÄS MER

  2. 2. Do you want to watch a movie? : A qualitative study of how two audiences in Sweden value external and internal factors concerning their movie consumption

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Alice Paues; Hampus Mörner; [2015]
    Nyckelord :Audience experience; film consumption; uses and gratifications; opinion leaders;

    Sammanfattning : Titel: Vill du kolla på en film? En kvalitativ studie om hur två tittargrupper i Sverige värderar externa och interna faktorer angående deras filmkonsumtion Författare: Alice Paues & Hampus Mörner Handledare: Lowe Hedman Syfte: Syftet med denna kandidatuppsats var att undersöka hur två tittargrupper i Sverige värderar externa och interna faktorer angående deras film konsumtion. Uppsatsen bygger på en huvudfrågeställning och tre ytterligare frågeställningar: Hur värderar en yngre och en äldre svensk tittargrupp externa och interna faktorer angående deras egna film konsumtion? Vilka externa faktorer har mest värde enligt dessa tittargrupper? Vilka interna faktorer har mest värde enligt dessa tittargrupper? Varierar dessa faktorer beroende på plattform? Metod och Material: Uppsatsen bygger på en kvalitativ metod som genomfördes med hjälp av fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  3. 3. Filmbeteenden : En kvalitativ publikstudie av studenters filmkonsumtion i dagens mediekonvergerade samhälle

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Bodin Mattias; [2014]
    Nyckelord :Publikstudie; Studenter; Film; Filmkonsumtion; Konvergens; Media;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. En filmmarknad i förändring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rickard Edström; Oscar Elkan; [2014]
    Nyckelord :nätverk; 4R; distributionskanaler; filmmarknaden;

    Sammanfattning : Den pågående processen mot en ökad användning av digitala tjänster har inte minst påverkat filmmarknaden. Digitala tjänster för filmkonsumtion, både illegal och lagliga, utmanar filmmarkadens arbetssätt och struktur, och skapar därmed ett behov av förändring. LÄS MER