Sökning: "filmpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet filmpedagogik.

  1. 1. Cliffhangers : Ett narrativt verktyg för förundran och kreativitet i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Johanna Widlund; [2022]
    Nyckelord :Cliffhanger; narrativ teori; förundran; kreativitet i klassrummet; affordance; filmpedagogik.;

    Sammanfattning : This study is about applying narrative theory into the media classrooms. Can a teacher create wonder and curiosity in his or her classroom by using classic storytelling techniques? The use of compelling storytelling has been used throughout history. LÄS MER

  2. 2. Min granne barndomen, hur var det nu igen? : Om barndomsdiskurser i Min granne Totoro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Joel Fredriksson; [2022]
    Nyckelord :Hayao Miyazaki; Studio Ghibli; film analysis; discourse theory; discourse analysis; film pedagogy; childhood discourses; the natural child; the competent child; the vulnerable child; postmodern childhood; the lonely child; the psychological child; gender discourses; adult children; child adults; the imaginative child; Heidi; Anne of Green Gables; Moomin; Pippi Longstocking; shintoism; filmanalys; diskursteori; diskursanalys; filmpedagogik; det naturliga barnet; det kompetenta barnet; det bräckliga barnet; postmodern barndom; det psykologiska barnet; det ensamma barnet; genusdiskurser; vuxenbarn; barnvuxna; det fantasifulla barnet; Anne på Grönkulla; Mumin; Pippi Långstrump;

    Sammanfattning : In this study, the Japanese animated film My Neighbor Totoro was analyzed with regards to what childhood discourses can be found in it, and why these discourses in particular appear. To do this, discourse theory was used as the main theoretical basis, and certain aspects of hermeneutics were also used, such as combining the hermeneutic spiral with basic film analysis as a method. LÄS MER

  3. 3. Lärares användning av film som medierande redskap i samhällskunskapsundervisning i årskurs 4–6 : En studie som belyser spelfilmen som pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Forsberg; [2022]
    Nyckelord :Film; samhällskunskap; undervisning; didaktik; mediering; filmpedagogik; samtal; pedagogiska verktyg.;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar film som ett medierande redskap i undervisning av samhällskunskap i mellanstadiet. Studiens syfte är att visa hur spelfilm kan användas som ett redskap för att nå lärande och utveckling. Studiens empiri har samlats in via en kvalitativ metod i form av intervjuer med samhällskunskapslärare som arbetar i årskurs 4–6. LÄS MER

  4. 4. Filmpedagogik i religionskunskapsämnet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edgar Anders Bisse Ahrent; Jakob Nils Erik Tomelius; [2021]
    Nyckelord :Film; Filmpedagogik; Religionsämnet; Klassrumsundervisning; Etik; Moral; Lärandeverktyg; Livsfrågor; Religionskunskap; Didaktik;

    Sammanfattning : Detta är en kunskapsöversikt med syftet att redovisa och utforska filmens plats i undervisningen på en gymnasienivå, med särskild fokus på hur film kan användas för att gestalta livsfrågor. Underlaget till den här kunskapsöversikten har samlats in genom sökningar på sökmotorerna Educational Research Complete, Educational Resources Information Center via EBSCO samt SwePub, resultaten av sökningarna på dessa sökmotorerna utgör majoriteten av våran kunskapsinsamling, våran handledare hänvisade oss även till litteratur inom ämnet. LÄS MER

  5. 5. Den nya generationen TV-konsumenter : En undersökning om hur svenska producenter avbarnprogram ser på övergången från linjär-TV tillströmningstjänster

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alva Alriksson Lind; [2021]
    Nyckelord :plattformsskifte; digitalisering; barn-TV; TV-bransch; svt; mediekonsumtion;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att få kunskap om hur producenter av barn-TV harbemött barnpublikens förflyttning från linjär-TV till strömningstjänster på internet,och hur denna utveckling har påverkat deras förståelse av publiken och sättet attgöra program. Undersökningen bygger på intervjuer med fem personer som jobbarmed produktion av barn-TV samt filmpedagogik och filmundervisning för barn,och visar att TV-branschen tagit tydligt intryck av barns nya digitala tittarmönsterpå flera sätt. LÄS MER