Sökning: "filmskapande"

Visar resultat 11 - 15 av 61 uppsatser innehållade ordet filmskapande.

  1. 11. Spelfilm i svenskundervisningen i gymnasieskolan : – En studie om hur spelfilmen kan användas i svenskundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Patrik Gauria; [2020]
    Nyckelord :Adaptioner; Erfarenheter; Förförståelse; Medie- och informationskunnighet; Spelfilm; Svenskämnet;

    Sammanfattning : Det här arbetet syftar till att reda ut vad forskningen säger om användningen av spelfilm i svenskundervisningen. Arbetet ämnar också att klargöra hur spelfilmen kan användas i svenskundervisningen. LÄS MER

  2. 12. Erfarenhetens betydelse för den kreativa processen inom filmskapande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Magnus Pettersson; Isak Lundberg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase the understanding of how experience affects the creative process in filmmaking and subsequently the result of the production. This has been done by observing workshops where participants made a movie, followed by qualitative interviews for further understanding of their creative process. LÄS MER

  3. 13. Prototyper som designmetod för filmproduktion

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Viktor Elfving; Johan Malmgren; [2020]
    Nyckelord :Prototyp; Research through design; Projektmetodik; Agil metodik; Filmproduktion;

    Sammanfattning : Det kan verka som en uppenbar fråga men hur skapas film? Vanligtvis behövs en kamera av något slag, analog, digital eller virtuell. Alltså något som kan spela in video och sedan spela upp den igen. Det vi är intresserade av är verktyg som precis som kameran möjliggör och har ett värde när de används i filmproduktion. LÄS MER

  4. 14. Uppdrag Filmskapande : Ett utvecklingsinriktat arbete om hur filmskapande kan utveckla verksamheten kring digitala verktyg.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Markus Abramsson; Moseib Abedali; [2020]
    Nyckelord :After-school centre; digital tools; digital learning; iMovie; iPad; knowledge; meningfulness; motivation; Fritidshem; digitala verktyg; digitalt lärande; iMovie; iPad; kunskap; meningsfullhet; motivation;

    Sammanfattning : Efter genomförd nulägesanalys kunde vi konstatera att det fanns ett behov och en önskan hos fritidshemslärarna att utveckla undervisningen med digitala verktyg. Utvecklingsarbetet syftade således till att utveckla undervisningen kring digitala verktyg samt att bidra till elevernas och lärarnas kunskapsutveckling genom digitala verktyg. LÄS MER

  5. 15. "Det är ju många bäckar små" - En studie om vad som motiverar filmskapare att använda crowdfunding via Kickstarter och vad som motiverar backare till att bidra med finansiering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Alva Linderud; Ina Saalbach; [2020]
    Nyckelord :Motivation; Crowdfunding; Kickstarter; Kreatörer; Backare; Film; Alternativa finansieringsmetoder;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vad som motiverar kreatörer att använda crowdfunding via Kickstarter för sina filmprojekt. Studien syftar även till att få en bättre förståelse för varför backare bidrar med finansiering till crowdfundingprojekt. LÄS MER