Sökning: "filmskapande"

Visar resultat 16 - 20 av 61 uppsatser innehållade ordet filmskapande.

  1. 16. Berättarteknikernas kraft i filmskapande : - Long take och one shot

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Elias Arkenstedt; Isabella Calla Kjellin; [2020]
    Nyckelord :Long take; One shot; Schizophrenia; Sound Design; Storytelling; Filmmaking; Long take; One shot; Schizofreni; Ljuddesign; Berättarteknik; Filmskapande;

    Sammanfattning : Abstrakt  Detta kandidatarbete tar upp berättartekniker som long take och one shot. Undersökningen handlar om att kombinera dessa två filmtekniker som inte används lika ofta i dagens filmer genom att skapa en film där handlingen och ljudets betydelse samverkar med teknikerna, som leder till en fängslande filmupplevelse. LÄS MER

  2. 17. A Collaborative Previsualization Tool for Filmmaking in Virtual Reality

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Dui Ardal; [2019]
    Nyckelord :Virtual reality VR ; collaborative virtual space; film-production; distributed workspaces; previsualization;

    Sammanfattning : Previsualization is a process within pre-production of filmmaking where filmmakers can visually plan specific scenes with camera works, lighting, character movements, etc. We developed and assess a prototype for previsualization in virtual reality for collaborative purposes where multiple filmmakers can be present in a virtual environment to share a creative work experience, remotely. LÄS MER

  3. 18. Utmärkande drag i Akira Kurosawas filmskapande : Teman, Rörelse och Väder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Björn Paulsson; [2019]
    Nyckelord :Kurosawa; Väder; Natur; Rörelse; Tema; Humanism; Samuraj; Neoformalism;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med uppsatsens är att belysa Akira Kurosawas unika färdigheter och utmärkande drag som filmskapare, vilket adresseras i tre frågeställningar: Vilka återkommande narrativa teman finns representerade i Kurosawas filmproduktion, och hur presenteras dessa i tre utvalda filmer? Hur använder sig regissören stilistiskt och filmtekniskt av rörelse i de tre filmerna? Hur tar sig väder och andra naturfenomen uttryck i de tre filmerna och vilken funktion har de där? Filmerna som analyseras är Drunken Angel (Yoidore tenshi/Den berusade ängeln, 1948), Stray Dog (Nora inu/ Revolvern, 1949) och The Hidden Fortress (Kakushi toride no san akunin/ Den vilda flykten, 1958). Analysen utgår från det neoformalistiska tillvägagångsätt som David Bordwell och Kristin Thompson beskriver. LÄS MER

  4. 19. Asset Finder: A Search Tool forFinding Relevant Graphical AssetsUsing Automated Image Labelling

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Max Perea Düring; Anton Gildebrand; Markus Linghede; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The creation of digital 3D-environments appears in a variety of contexts such as movie making, video game development, advertising, architecture, infrastructure planning and education. When creating these environments it is sometimes necessary to search for graphical assets in big digital libraries by trying different search terms. LÄS MER

  5. 20. Svenskundervisning och digital kompetens : En kvalitativ studie om fem svensklärares uppfattning av den reviderade läroplanen 2017 och digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Malin Lesniak; [2019]
    Nyckelord :Lärare; svenska; litteraturundervisning; grundskolans senare del; digital kompetens; revidering; lgr11;

    Sammanfattning : År 2017 gjordes en revidering av läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11). Denna reviderade upplaga kom att förtydliga skolans uppdrag att stärka elevers digitala kompetens. LÄS MER