Sökning: "filmturism"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet filmturism.

  1. 1. Upplev som en filmturist : En inventering av svenska filmturisters motivationer som ligger till grund för besök på filmdestinationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Emma Andersson; Therese Oscarsson; [2021]
    Nyckelord :Film tourism; motivations; storytelling; the tourist gaze; authenticity; fandom; tourism experiences; Filmturism; motivationer; storytelling; the tourist gaze; autenticitet; fandom; turistupplevelser;

    Sammanfattning : This paper is an inventory of the general motivations of Swedish film tourists. The paper is based on a quantitative research survey to gain insight from Swedish film tourists in the matter of what it is in movies that are motivating them to travel. LÄS MER

  2. 2. TV-seriers påverkan på destinationsimage: : En fallstudie om Peaky Blinders och Birmingham

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Christopher Hoffman; Gustav Grönskog; [2020]
    Nyckelord :Film-induced tourism; film tourism; destination image; cognitive image; affective image; conative image; Film-inducerad turism; filmturism; destinationsimage; kognitiv image; affektiv image; konativ image;

    Sammanfattning : Film-induced tourism, or film tourism, is in a simplified sense the phenomenon that occurs when a person visits a place selected by inspiration from a film/TV series. A prerequisite for film tourism is that within a film/TV series, features appear that inspires the viewer to visit either recording locations or other places associated with the film/TV series. LÄS MER

  3. 3. Platsens roll i filmen : En flerfallsstudie om destinationsvarumärken inom filmturism

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Jessica Hedström; Sara Rydhard; [2019]
    Nyckelord :Filmtourism; filmtourists; destination brands; storyline; storytelling; commercialisation; image; place identity; Filmturism; filmturister; destinationsvarumärken; storyline; storytellning; kommersialisering; image; platsidentitet;

    Sammanfattning : Syfte och Forskningsfråga Följande flerfallsstudie behandlar relationen mellan fenomenet filmturism och destinationsvarumärken. Utifrån fenomenet ställer studien frågan vilka förutsättningar film skapar för uppbyggnad av destinationsvarumärken. LÄS MER

  4. 4. Filmens betydelse för en destinations platsmarknadsföring och image : En studie om filmerna The Beach och James Bond - The Man with the golden gun´s betydelse för destinationerna Maya Bay och James Bond Island

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Christoffer Joelsson; Jennie Rothed; [2017]
    Nyckelord :Filmturism; Platsmarknadsföring; Image; The Tourist Gaze;

    Sammanfattning : Filmturism är ett relativt nytt fenomen på turistmarknaden, som kort kan beskrivas med när en turist besöker en destination eller attraktion till följd av att destinationen/attraktionen har visats upp på tv eller i film. I Thailand har ett flertal stora filmer spelats in genom åren, bland annat The Beach och James Bond – The Man with the Golden Gun. LÄS MER

  5. 5. Att ta tillvara på filmturism. En vandring genom Ystad och Fjällbacka

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Cecilia Nilsson; Melinda Lindh Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Filmturism; platsmarknadsföring; kommodifiering; autenticitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att bidra till en ökad förståelse för hur en destinations lokala aktörer kan använda filmturism för platsutveckling. Detta genom att undersöka utbudssidans arbete med platsmarknadsföring och kommodifiering av autenticitet i filmturism. LÄS MER