Sökning: "filmvetenskap"
Visar resultat 1 - 5 av 234 uppsatser innehållade ordet filmvetenskap.
1. Bong Joon-hos gestaltande av klass : En semiotisk klassanalys av Snowpiercer, Okja och Parasite
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : .... LÄS MER
2. Snöstorm i julkalendern : En receptionsstudie av Sveriges Televisions julkalendrar från år 1979, 1985, 1996 och 2012.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Denna uppsats är en receptionsstudie som ser närmare på julkalendrarna Trolltider (1979), Trolltider (1985) med det tillhörande lucköppningsprogrammet Trollkalendern (1985), Mysteriet på Greveholm (1996) samt Mysteriet på Greveholm - Grevens återkomst (2012). I analysdelen undersöks ett flertal svenska dagstidningar i samband med julkalendrarnas sändningar för att se närmare på samtalet i det offentliga rummet. LÄS MER
3. Det är ju därför det heter Piratebay : Studenter i filmvetenskap söker information
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Few studies have been done about information seeking among students of Cinema Studies. Cinema Studies is a unique area, which also requires information seeking in the form of moving images. LÄS MER
4. It's a mad mad men's world - En analys av HBO-serien Mad Men utifrån ett genusperspektiv med fokus på maskulinitet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/FilmvetenskapSammanfattning : This essay will delve into a deep analysis regarding multiple episodes of the American tv-series Mad Men primarily from the perspective of two theoretical concepts regarding the study of masculinity. These include, for example, studies regarding the concept of “precarious manhood” by Joseph A. Vandello and Jennifer K. LÄS MER
5. Big Dyke Energy? : Commodification and Queer Female Meaning-Making in the Reception of Ocean’s 8 (Gary Ross, 2018)
Master-uppsats, Stockholms universitet/FilmvetenskapSammanfattning : In a media landscape that continues to be characterized by heteronormativity, queer female audiences are continuously finding ways to make popular texts their own. Previous scholarship on queer female reception has largely approached queer meaning-making as a text-audience relationship, a perspective which disregards the position of films as commodities surrounded by an extensive promotional network. LÄS MER
