Sökning: "filosofiämnet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet filosofiämnet.

  1. 1. Möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativ AI i filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Fritz-Anton Fritzson; [2024]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI inom filosofiutbildning; Generativ AI; filosofididaktik; AI och individanpassning av undervisning; AI och tillförlitlighet vid examinationer; AI och kritisk tänkande;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks och analyseras några möjligheter och utmaningar med elevers användning av generativa AI-verktyg såsom ChatGPT ur filosofilärarens perspektiv med fokus på filosofiämnet i gymnasieskolan. Bland möjligheterna avhandlas individanpassning av undervisningen och bland utmaningarna källkritik och kritiskt tänkande och hur läraren säkrar tillförlitligheten vid examinationer i ljuset av fenomenet generativ AI. LÄS MER

  2. 2. Förnuft & känsla - Strategier för att bemöta och förebygga post-sanning i skolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Alexandra Ghafari; Anders Melin; Judit Sundberg; [2021-04-21]
    Nyckelord :filosofi; post-sanning; post-truth; kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : Dagens samhälle präglas av post-sanning och att sanningspåståenden i allt högre grad underbyggs av känslor istället för fakta. Syftet med detta arbete var att undersöka kopplingen mellan post-sanningssamhället och kritiskt tänkande, eftersom det senare är en del av filosofiämnet. LÄS MER

  3. 3. Utförligt och nyanserat - en intervjustudie med gymnasielärare i filosofi om hur de uppfattar ämnesplanerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Svante Lundeberg; [2015]
    Nyckelord :filosofididaktik; kunskapskrav; likvärdig bedömning; värdeord; ämnesplaner;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka i vilken utsträckning gymnasielärare i filosofi anser att de nya ämnesplanerna utgör ett stöd i deras undervisning och bedömning av elever och om de anser att ämnesplanerna möjliggör en likvärdig bedömning. För att undersöka detta genomfördes tre semistrukturerade intervjuer med gymnasielärare i filosofi. LÄS MER

  4. 4. Varför filosofera? : En fenomenologisk studie om gymnasieelevers intresse för filosofi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Victor Persson; [2015]
    Nyckelord :Universitetsstudier; fenomenologi; intresse för filosofi; gymnasieelever; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur gymnasieelever upplever filosofiämnet. Studiens resultat är tänkt att bidra till diskussionen om hur filosofiutbildning kan utvecklas vid högre studier. LÄS MER

  5. 5. Didaktiska traditioner och lärarkulturer - en empirisk undersökning av gymnasielärares syn på ämnesdidaktik i filosofi och svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jerker Kaj; [2014]
    Nyckelord :ämnesdidaktik; svenska; filosofi; ämneskonceptioner; undervisning i filosofi; undervisning om filosofi; läromedel; klassrumsforskning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet ger fyra gymnasielärare med ämneskombinationen svenska och filosofi sinsyn på hur ämnestraditioner skiljer sig åt i de olika ämnena. Lärarkulturer och ämnestraditionerpresenteras och analyseras liksom lärarutbildningen i allmänhet och den så kallade Malmömodellen– den nya lärarutbildningen från 2001 – i synnerhet. LÄS MER