Sökning: "filosofi liu"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden filosofi liu.

  1. 1. Nietzsche, and the Significance of Historical Philosophizing : On the Use of History for Philosophical Matters

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi och tillämpad etik

    Författare :Jacob Gustavsson; [2024]
    Nyckelord :Philosophy; Moral Philosophy; Nietzsche; Historical Philosophizing; History of Philosophy; Philosophy of History; Perspectivism;

    Sammanfattning : This thesis explores Friedrich Nietzsche's use of history for philosophical purposes, focusing on two central themes in Nietzsche's writings: the genealogical methodology, and perspectival epistemology. My aim is to demonstrate how Nietzsche's concept of "historical philosophizing" is intricately connected to his moral philosophy. LÄS MER

  2. 2. Ethical Limbo and Enhanced Informed Consent in Psychedelic-Assisted Therapy : Identifying New Challenges and Ethical Dimensions

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi och tillämpad etik

    Författare :Rawad Yonus; [2023]
    Nyckelord :classic psychedelics; psychedelic experience; mystical experience; biomedical ethics; informed consent;

    Sammanfattning : Human cultures have used classic psychedelics for healing purposes for millennia, emphasizing their subjective effects. In the 21st century, research has been revived to investigate the therapeutic effects of these substances. LÄS MER

  3. 3. Mötet mellan lärare och elev : Martin Bubers filosofi applicerad på den nutida pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Dan Berg; [2023]
    Nyckelord :Meeting; pedagogy; authenticity; focal point; relations; Möte; pedagogik; autenticitet; brännpunkt; relationer;

    Sammanfattning : Den relationella pedagogiken är svårformulerad. Därtill är den svår att undersöka empiriskt. Martin Bubers dialogfilosofi ger dock ett väl genomtänkt stöd för teoribildningen och diskussionen om den relationella pedagogik som jag applicerar på den nutida svenska skolan. LÄS MER

  4. 4. Fuskande fiende eller hjälpande hand? : En studie om gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle; Linköpings universitet/Avdelningen för filosofi och tillämpad etik

    Författare :Sara Peltokangas; Karl Wilzén; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; Attityder; ChatGPT; Fusk; Gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka gymnasieelevers attityder till användningen av ChatGPT i skolan utifrån följande frågeställningar: - Hur stor andel av de tillfrågade gymnasieeleverna känner till ChatGPT och hur vanligt är det att de använder chattboten i skolarbeten? - Hur använder eleverna ChatGPT i skolarbetet? - Vilka är elevernas attityder till användningen av ChatGPT i skolan? - Vilken inställning har gymnasieelever till användning av ChatGPT i uppgifter som bedöms? Data har samlats in genom en så kallad "mixed-method-design" bestående av en online-enkät och semistrukturerade intervjuer. Som grund för analysarbetet har ett fenomenologiskt perspektiv tillämpats. LÄS MER

  5. 5. EVALUATING CONFIDENCE ESTIMATION IN NLU FOR DIALOGUE SYSTEMS

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Ranim Khojah; [2022-06-20]
    Nyckelord :Natural Language Understanding NLU ; Intent ranking; Confidence Calibration;

    Sammanfattning : Background: Natural Language Understanding (NLU) is an important component in Dialogue Systems (DS) which makes the utterances of humans understandable by machines. A central aspect of NLU is intent classification. LÄS MER