Sökning: "filosofi med barn"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden filosofi med barn.

  1. 1. "Ateljén ska inte bara vara öppen på typ torsdag förmiddag" : Ateljeristors och förskollärares syn på ateljén i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Kastemyr; Agnes Löfman; [2024]
    Nyckelord :ateljé; ateljerista; bildskapande; förskollärare; Reggio Emilias pedagogiska filosofi;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att synliggöra och jämföra ateljeristors och förskollärares syn på de förutsättningar som ges för barns bildskapande, samt deras perspektiv på tillgängligheten och tillgången till material i ateljén. De frågeställningar som besvaras är (1) Hur resonerar förskollärare och ateljeristor om ateljéns tillgänglighet och tillgången till material? och (2) Hur resonerar förskollärare och ateljeristor om förutsättningarna barn ges till bildskapande i ateljén? Det teoretiska ramverk som använts för uppsatsen är Reggio Emilias pedagogiska filosofi där fokus ligger på att barn föds intelligenta och har en vilja att utforska världen. LÄS MER

  2. 2. Musik – ett av de hundra språken? : Om musikundervisning i Reggio Emiliainspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Andersson; Agnes Edlund; [2023]
    Nyckelord :Musik; transdisciplinärt; Reggio Emilia; estetiska uttryckssätt; didaktiska val; förskola; förskollärare.;

    Sammanfattning : Musik anses vara ett av de hundra språk som ett barn har möjlighet att uttrycka sig på inom Reggio Emiliafilosofin. Forskning visar att musiken har betydelse för inlärning men att förskollärare känner sig begränsade i sin kunskap när det gäller att planera för och använda sig av musik i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Att förstå den sociala toddlaren : En fenomenologisk videoobservationsstudie om de yngsta barnens samspel och kommunikation i ostrukturerad lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Carlsson; Klara-Maria Göransson; [2023]
    Nyckelord :fenomenologi; förskola; kommunikation; lek; samspel; toddlare; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka, förstå och beskriva hur toddlare i förskolan kommunicerar och samspelar med varandra och med pedagogen i den ostrukturerade leken, samt vid vilka tillfällen dessa samspel tar sig uttryck. Forskare inom området uttrycker att forskning om de yngsta barnen i förskolan ökat under de senaste åren, men antyder att vidare forskning om yngre barns lek och samspel är av intresse. LÄS MER

  4. 4. Om synen på reproduktiva rättigheter för personer med utvecklingsstörning : En historiesociologisk dokumentstudie av utvalda SOU:er mellan åren 1933 och 1992

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Alice Munck af Rosenschöld; Emilie Liljelyck; [2023]
    Nyckelord :utvecklingsstörning; föräldraskap; tvångssterilisering; normaliseringsprocesser; policyanalys; mänskliga rättigheter;

    Sammanfattning : Historiskt har föräldraskap inte varit något personer med utvecklingsstörning haft rätt till. Samhället har på olika sätt hindrat individer med utvecklingsstörning att fortplanta sig, antingen genom tvångssterilisering eller ”social sterilisering”, såsom att institutionalisera personer i enkönade boendeformer. LÄS MER

  5. 5. Living among gods – The Capacocha children : A hermeneutic analysis of the Chakana philosophy

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Arkeologi

    Författare :Frida Ekberg Toscano; [2023]
    Nyckelord :Capacocha ritual; Huacas; Chakana; Inca world belief; sacred landscape; offerings; phenomenology theory; hermeneutic spiral;

    Sammanfattning : This thesis aims to study the Capacocha, which is an Inca ritual where children were offered to their gods in the sacred places called Huacas (places of origin) and offered artefacts together with the children links to the Inca's sacred symbol, the Chakana, which in turn it is the life philosophy of the Inca culture. This thesis uses this philosophy to understand the phenomenon and the elements that define Huacas and the Capacocha ritual. LÄS MER