Sökning: "filosofiska frågeställningar"
Visar resultat 1 - 5 av 145 uppsatser innehållade orden filosofiska frågeställningar.
1. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER
2. Greenium på den svenska obligationsmarknaden : Existerar det någon premie på gröna obligationer gentemot konventionella obligationer
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Enligt Friedmans (1970) klassiska teori ska ett företags primära mål vara att maximera aktieägarvärdet. Däremot rör vi oss nu mot hållbara finansiella marknader, vilket ställer krav på att företag inte enbart har aktieägare som huvudfokus, utan engagerar sig för alla intressenter. LÄS MER
3. Sambandet mellan kapitalstruktur och börsvärde : En jämförande studie mellan fastighetsbolag och övriga Large Cap-företag på Stockholmsbörsen
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Sammanfattning Titel: Sambandet mellan kapitalstruktur och börsvärde: En jämförande studie mellan fastighetsbolag och övriga Large Cap-företag på Stockholmsbörsen Författare: Magnus Hofsberger, Albin Seger Handledare: Katarina Eriksson Bakgrund: Sambandet mellan kapitalstruktur och företagsvärde har sedan Modigliani och Miller (1958) publicerade irrelevansteoremet varit ett hett ämne. Än idag finns det dock inget entydigt svar på hur detta samband ser ut. LÄS MER
4. Relationer mellan pedagoger och barn i förskolan : En textanalys av avhandlingar
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studies bidrag till kunskapsfältet handlar om relationer mellan pedagoger och barn i förskolan och hur olika teorier bidrar med förståelseramar för dessa relationer i vetenskapliga studier och forskning. Studiens syfte är att kartlägga vilka teorier som förekommer i avhandlingar om relationer mellan pedagoger och barn i förskolan, synliggöra vilka olika relationer som avhandlingarna bidrar med förståelse för och vilka handlingskompetenser för förskollärare som framkommer i teorierna. LÄS MER
5. Om naturen, världsalltet eller tingens natur? Om svenska översättningar av Lucretius De rerum natura
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Denna uppsats kartlägger de svenska översättningar som gjorts av Lucretius De rerum natura. Syftet är att undersöka vilka strategier de olika översättarna använt sig av, och hur dessa påverkat överföringen av texten från latin till svenska, både med avseende på lexikalt, syntaktiskt, formmässigt och poetiskt innehåll. LÄS MER