Sökning: "filosofiska samtal och sagor"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden filosofiska samtal och sagor.

  1. 1. Mångfald och variation i elevers uppfattning av sagan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Karolina Gullberg; Annette Olausson; [2009]
    Nyckelord :lärande; saga; sagan; sagor; berättelser; konstsaga; samlärande; högläsning; läsning; boksamtal; samtal; gruppsamtal; bild; måla; rita; reflektion; reflektera; eftertanke; genus; kön; sociokulturell teori; hermeneutik; populärkultur; påverkan; kultur; elever; barn; barnböcker; barnbok; bok; böcker; diskussion; diskutera; grupp; uttryck; uppfattning; tolkning; tala; lyssna; berätta; intervju; filosofi; filosofiska samtal; livsfrågor; skola; mångfald; variation; elevers; elevperspektiv; barnperspektiv; perspektiv; bildskapande; identitet; flickor; pojkar; Vygotskij; Dewey; Chambers; Davies; Stark.;

    Sammanfattning : Bakgrund:     Då skolan av tradition fokuserar mer på elevernas läs- och skrivförmåga än på deras förmåga att tala och lyssna anser vi att det är av vikt att verka även för dessa aspekter av lärande. Enligt styrdokumenten skall vi anpassa vår undervisning efter varje elevs individuella förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Läsinlärning : Lärares metoder och medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Elisabeth Svensson; [2007]
    Nyckelord :språklig medvetenhet; läs- och skrivinlärning; läsinlärningsmetoder; läsintresse;

    Sammanfattning : Den språkliga medvetenheten börjar utvecklas så snart en människa har förmåga att ta intryck från omvärlden och utvecklas genom samtal,språklekar och sagor. Språklig medvetenhet är en förutsättning för att kunna lära sig läsa och skriva. Läsutvecklingen sker i flera steg och startar långt innan den verkliga läsningen. LÄS MER

  3. 3. Från sagor och högläsning till samtal och estetik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Sofia Lindberg; [2006]
    Nyckelord :Reading aloud; tales; lingual envierment; lingual development; spiritual development and culture.; Högläsning; sagor; språklig miljö; språkutveckling; inre utveckling och kultur.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det här är en tur i sagans land, där jag visar er vad pedagogerna använder högläsning av sagor till och vilka syften som är bakomliggande. Genom litteraturen får ni en bild av vad högläsning av sagor skapar, hur sagoarbete bör ske enligt författarna och arbetets syfte. LÄS MER