Sökning: "filosofiskt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden filosofiskt lärande.

  1. 1. Delad närvaro : En essä om poängen med muntligt berättande

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Göran Hemberg; [2021]
    Nyckelord :shared presence; resonance; unfeigned authenticity; telos; intrinsic value; practice; art; play; practical knowledge; profession; competence; excellence; oral storytelling; narrative; perspective; framing; storyrealm; taleworld; delad närvaro; resonans; oförställdhet; autenticitet; telos; egenvärde; praxis; konst; lek; praktisk kunskap; profession; kompetens; mästerlighet; muntligt berättande; narrativ; perspektiv; inramning; berättarrum; berättelsens värld;

    Sammanfattning : Den här essän avser att ur ett praktisk-filosofiskt perspektiv utforska hur delad närvaro, en unik kvalité hos muntligt berättande, är kopplad till en slags oförställdhet som en god berättare uppvisar. Utifrån egna berättarerfarenheter och Alasdair Macintyres begrepp ’praxis’ analyserar jag ett material från en internationell berättarkonferens ägnad att etablera professionellt muntligt berättande som en egen konstform. LÄS MER

  2. 2. Förskolepedagogers syn på omsorg av små barn

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Barthel; [2018]
    Nyckelord :omsorg; små barn; förutsättningar; förhållningssätt; Noddings; Stern;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utveckla kunskapen om pedagogers syn på omsorg samt deras upplevda förutsättningar för att ge omsorg till de små barnen i förskolan. Mina frågeställningar är: •Hur beskriver pedagoger sina erfarenheter av omsorgsarbetet?•Vilka reflektioner har pedagoger angående förskolans uppdrag gällande omsorg, lärande och undervisning?•Vilken syn har pedagoger på sina förutsättningar för att kunna ge omsorg till små barn? För att uppnå syftet har jag genomfört kvalitativa semistrukturerade intervjuer kring pedagogers syn på omsorgsarbetet med små barn. LÄS MER

  3. 3. Den andre förpliktigar mig : Om betingelser för lärande

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Urban Hermansson; [2017]
    Nyckelord :Lärande i organisationer; rum för lärande; praktisk kunskap; fronesis; Jag-Du; den andre; kunnande-i-handling; reflektion-i-handling; pedagogisk processledare;

    Sammanfattning : Denna essä avser att reflektera det mellanmänskliga mötet som förutsättning för att skapa ett rum för lärande i ett organisatoriskt sammanhang. Essän utgår från ett dilemma där jag låter mötet mellan mig som pedagogisk processledare och deltagare bilda utgångspunkt för en reflektion om betingelser som avgör hur ett läranderum blir till. LÄS MER

  4. 4. “Det är nog inget vi pratar om, men det finns där” – En kvalitativ studie av beröring i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Blomquist; Emmy Andersson; [2017]
    Nyckelord :Anknytningsteori; Omsorgsetik; Beröring; Förskola; No-touch; Omsorg; Risk;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur svenska förskollärare tänker kring och arbetar med beröring mellan vuxna och barn i förskolan. Uppsatsens problem bottnar i ett spänningsfält mellan beröringens positiva effekter för människans välmående och relationer, omsorgens idag lägre status i relation till lärandet och det riskperspektiv som finns gällande beröring internationellt sett. LÄS MER

  5. 5. Särskilt begåvade elevers och deras vårdnadshavares upplevelser av bemötande i den svenska grundskolan/ Gifted students and their guardians' experiences of treatment in Swedish elementary school

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniela Cvetanovski; [2017]
    Nyckelord :särskilt begåvade elever; särbegåvade elever; bemötande; sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv; specialpedagogik especially talented students; gifted students; treatment; socio-cultural perspective; relational perspective; special pedagogy;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att bidra med kunskap om särskilt begåvade elevers skolsituation utifrån deras och vårdnadshavarnas upplevelser och erfarenheter av bemötandet under skoltiden. För att uppnå syftet valdes fyra elever som var bedömda som särskilt begåvade samt deras vårdnadshavare. LÄS MER