Sökning: "filterbubbla"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet filterbubbla.
1. Ekokammare och filterbubblors polariserande effekt : En diskursanalytisk granskning av koranbränningsdebatten på Twitter och Flashback Forum
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur filterbubblor och ekokammare skapar politisk polarisering. För att uppnå detta syfte appliceras en diskursanalys på debatten om koranbränning. LÄS MER
2. Algoritmer på sociala medier : En studie om unga användares kunskap, attityd och beteende gentemot algoritmbaserad anpassning på sociala medier
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/InformationssystemSammanfattning : Algoritmer är ett växande fenomen som blivit allt mer involverat i våra liv. Personer mellan18-30 år använder sociala medier i störst utsträckning och är den generation som anser sigmest kunnig om algoritmer. LÄS MER
3. Algoritmer och filterbubblors påverkan på sociala plattformars politiska innehåll : Hur ser filterbubblans livscykel ut?
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : På senare år har filterbubblor blivit ett välkänt begrepp som syftar på de bubblor av innehåll som användare slängs in i på sociala medier. I dessa bubblor finns en oro för att inlägg är ensidiga och kan stänga in oss i bland annat politiska åsikter. LÄS MER
4. Sociala medier - ett bubbelbad av filterbubblor : en kvalitativ studie av svenska ungdomars konsumtion av politiska nyheter
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/JournalistikSammanfattning : De mönster som går att skönja i studiens resultat går att koppla till tidigare forskning och valda teorier. Ungdomarna som deltagit i studien har ett lågt intresse för politiska nyheter och konsumerar nyheter utifrån vad som intresserar dem. LÄS MER
5. "Ibland orkar jag inte vara källkritisk" : En kvantitativ studie om studenters källkritiska förmåga på sociala medier
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Vi lever idag mer digitaliserat än någonsin och tillsammans med sociala medier har våra medievanor förändrats. Med nya medievanor skapas också möjligheter på sociala medier där information och desinformation får flöda ostrukturerat tillsammans. LÄS MER